- למה ילדים לא מקשיבים?
- דברו עם הילדים בגובה העיניים
- השתמשו בשפה חיובית
- הכל עניין של טיימינג
- דברו קצר, ברור וממוקד
- שתפו פעולה במקום לפקד
- שימו לב לטון הדיבור ולשפת הגוף
- הכירו ברגשות שלהם – גם כשאתם מציבים גבולות
- היו עקביים אך גמישים
- עודדו ושבחו
- היו מודל לחיקוי
- תקשורת שמבוססת על כבוד, לא על שליטה
תקשורת היא המפתח לכל מערכת יחסים מוצלחת – ובמיוחד כשמדובר במערכת יחסים בין הורה לילד. אחת התלונות הנפוצות ביותר של הורים היא: "הוא פשוט לא מקשיב לי!" או "אני צריכה לחזור על כל דבר עשר פעמים!". השאלה הגדולה היא, איך מדברים עם ילדים כך שהם באמת יקשיבו, והאם זה בכלל אפשרי.
החדשות הטובו הן שכן! עם כמה שינויים פשוטים בגישה ובסגנון התקשורת אפשר לגרום לילדים להקשיב ולהגיב בצורה חיובית. במאמר זה נלמד כיצד לבנות שיח שמבוסס על כבוד הדדי, הקשבה ואחריות, כך שילדים יגיבו באופן יעיל ויבינו מה שאנו אומרים.
*המאמר כתוב בלשון זכר אך פונה לכלל המינים.
- תקשורת טובה עם ילדים מתחילה בכבוד הדדי ובשיתוף פעולה.
- כשמשתמשים בשפה חיובית וברורה, הילדים מגיבים בצורה טובה יותר.
- בחירה בזמן הנכון ובגישה אישית מבטיחה הקשבה אפקטיבית.
למה ילדים לא מקשיבים?
לפני שניגשים לפתרונות, חשוב להבין את הסיבות האפשריות לכך שילדים לא מקשיבים:
- הם מרגישים שאינם נשמעים: אם ילד מרגיש שלא מקשיבים לו, הוא לא ירגיש צורך להקשיב בחזרה.
- המסר לא ברור או שהוא עמוס במילים: ככל שההסבר ארוך או עמוס, כך הילד מאבד ריכוז.
- הטון או הגישה משדרים כעס או תסכול: ילדים מגיבים יותר לטון מאשר למילים.
- הם שקועים בעולם שלהם: משחק, דמיון או מסכים – כל אלה יכולים להסיח את דעתם לחלוטין.
- שימוש תכוף באיומים או צעקות: צעקות לא משיגות את המטרה, הן רק מקטינות את האפקטיביות.
דברו עם הילדים בגובה העיניים
כשהילד במצב רגיש או כשאתם רוצים לשדר לו את כוונתכם ברצינות, גשו אליו והתכופפו לגובה שלו. הסתכלו לו בעיניים ודברו בקול שקט וברור. מחקרים מראים כי קשר עין ישיר מייצר תחושת אינטימיות וביטחון. לדוגמה:
❖ במקום: "תפסיק כבר לצעוק!"
✔ נסו: "אני פה איתך. אפשר לדבר רגע בשקט?"
המסר: אתה חשוב לי ואני מקשיב לך, בוא נעשה אותו דבר יחד.
השתמשו בשפה חיובית
מילים יוצרות מציאות. ככל שתהיו יותר חיוביים בשיח עם הילדים, כך הם לא יכנסו למגננה ויהיה להם קל יותר לשתף פעולה. שפה חיובית שמה את הפוקוס על מה שצריך לעשות, במקום על מה שלא.
❖ במקום: "אל תרוץ בבית!"
✔ נסו: "בבית הולכים, לא רצים."
❖ במקום: "די! אתה כל הזמן עושה בלאגן!"
✔ נסו: "בוא נראה איך אנחנו מסדרים את זה ביחד."
כך אתם מדגישים מה כן לעשות, ולא רק מה לא.
הכל עניין של טיימינג
אם הילד בדיוק עסוק במשהו אחר, תנו לא לסיים לפני שתדרשו את תשומת הלב שלו. ילדים מתקשים לעבור מעיסוק לעיסוק אז במקום לקרוא לו מרחוק או לצעוק, גשו אליו בעדינות ופנו אליו כשיש לכם את תשומת הלב המלאה שלו.
כאשר אנו מכבדים את מה שהילדים עושים, הם ילמדו לכבד אותנו.
דברו קצר, ברור וממוקד
ילדים מתקשים לעבד פניות ארוכות ומסורבלות. הימנעו מהוראות מורכבות מדי וחלקו אותן לשלבים ברורים:
❖במקום: "לך לחדר, תלבש את הפיג'מה שלך, תצחצח שיניים ואל תשכח להכניס את הבגדים המלוכלכים לסל!"
✔ חלקו את ההוראות לשלבים ברורים: "עכשיו הולכים לחדר ולובשים פיג'מה. אחרי זה תבוא אליי ונמשיך לצחצוח השיניים."
זה לא רק עוזר להם לזכור, אלא גם נותן תחושת שליטה.
שתפו פעולה במקום לפקד
ילדים, כמו כל אחד מאיתנו, מעדיפים להיות שותפים ולא נתונים לפקודות. כאשר מציעים להם שיתוף פעולה, הם ירגישו יותר מעורבים ויתנהגו לפי הציפיות בצורה טבעית יותר.
❖ במקום: "אתה חייב לסדר את המשחקים שלך עכשיו!"
✔ נסו: "בוא נחליט יחד איך לסדר את המשחקים – אתה רוצה להתחיל בלגו או במכוניות?"
כך נוצרת תחושת בחירה שמעודדת עצמאות.
שימו לב לטון הדיבור ולשפת הגוף
גם אם אתם אומרים משהו חיובי, אם הטון משדר לחץ, כעס או בוז – הילד יגיב לרגש, לא לתוכן. נסו לדבר בטון שקט ולא תוקפני שמזמין הקשבה. חיוך קטן או נימת חיבה יכולים לשנות לגמרי את האווירה ולהפוך את השיחה ליעילה יותר.
הכירו ברגשות שלהם – גם כשאתם מציבים גבולות
אחד היסודות החשובים ביותר בתקשורת אפקטיבית הוא האמפתיה. ילדים ירגישו שמבינים אותם כאשר תתארו את רגשותיהם, גם אם אתם מבקשים מהם לשנות התנהגות. לדוגמה:
"אני רואה שאתה כועס כי רצית להמשיך לשחק, זה באמת מאכזב. אבל עכשיו הולכים לישון, ומחר תוכל להמשיך."
שילוב של הזדהות עם גבול ברור ומעודד הקשבה, מבלי לוותר על הסמכות.
היו עקביים אך גמישים
ילדים לומדים מהתמדה וחזרתיות. עם זאת, הראו גמישות כאשר זה מתאים – ילדים זקוקים למרחב להתפתחות, גם כשהם נתקלים במגבלות. אם הילד מציע פתרון חלופי, היו פתוחים לשמוע והגיבו באופן מכבד.
עודדו ושבחו
כשילד מקשיב, חשוב להכיר בכך ולהחמיא לו. חיזוק חיובי יעודד אותו לחזור על ההתנהגות המבוקשת.
✔ "שמת לב שבאת כשקראתי לך? זה ממש עוזר לי, תודה."
✔ "איזה יופי שסידרת את החדר בלי שאזכיר – אני גאה בך!"
היו מודל לחיקוי
הדרך האפקטיבית ביותר ללמד ילדים להקשיב היא להיות מודל לחיקוי. כאשר אתם מקשיבים להם באמת, הם ילמדו לחקות את ההתנהגות הזו בעצמם. לעומת זאת, אם אתם עסוקים בטלפון כשהילד מדבר איתם, הוא ילמד שזו הדרך.
אם אתם עוצרים, מביטים בו ואומרים: "אני איתך עכשיו", הילד ילמד להחזיר באותה דרך.
תקשורת שמבוססת על כבוד, לא על שליטה
לעיתים, הורים חושבים שהמפתח להקשבה הוא יותר סמכות, יותר עונשים או יותר כוח. אבל ילדים לא נענים ללחץ – הם נענים לחיבור. הסוד הוא לראות את הילדים כשותפים שווים, ולהביע בפניהם את הכבוד שמגיע להם.
זכרו: הקשבה היא לא המטרה – היא תוצאה של מערכת יחסים טובה. וכמו כל מערכת יחסים – היא נבנית בכל מילה, מבט, טון או חיבוק.
אנגלית לא צריכה להיות מכשול – הצטרפו לנובאקיד והעניקו לילדים התחלה בטוחה בשפה החשובה בעולם עם שיעורים מקוונים ומותאמים. שיעור ניסיון – חינם!