Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
למה השמיים כחולים? איך לתת הסבר לילדים
כיצד להסביר לילד
Star icon
01.11.2023
Time icon 8 min
Comment icon 0 הערות

למה השמיים כחולים? איך לתת הסבר לילדים

תוכן העניינים

השמיים תמיד נותנים תחושה של פליאה עבור ילדים ומבוגרים כאחד. הצבעים המשתנים ללא הרף והמרחבים שמעלינו הם המקור לקסם. בין כל הצבעים המפארים את השמים שלנו, הנפוץ והכובש ביותר הוא, ללא ספק, הצבע הכחול.

תהיתם פעם למה השמים כחולים?

במאמר זה נתעמק במדע שמאחורי השמים הכחולים ונחקור כיצד להסביר זאת לילדים באופן שיעורר את הסקרנות והדמיון שלהם.

הבנת אור השמש

כדי להסביר מדוע השמיים כחולים, עלינו להתחיל בלהבין את אור השמש. אור השמש הוא למעשה תערובת של צבעים שונים. זה אולי נראה לבן לעינינו, אבל כשנפרק אותו, נמצא קשת של צבעים חבויה בתוכו. הסיבה לכך היא שאור השמש מורכב מכל צבעי הקשת, החל מהאדום ועד הסגול.

דמיינו את אור השמש כצוות של חיילים זעירים, כל אחד לובש מדים בצבע אחר. כשהם צועדים יחד, אתם רואים אור לבן. אבל, ממש כמו צוות חיילים, כשמתקרבים ומבודדים אותם אחד מהשני רואים את הצבעים השונים.

ספקטרום האור הנראה

כאן נכנס לתמונה ספקטרום האור הנראה. ספקטרום האור הנראה הוא כמו פס של צבעים, כמו קשת בענן, אבל עם צבעים ספציפיים בסדר מסוים. זה מתחיל באדום, ואחריו כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול. אלו צבעי הקשת שאולי ראיתם אחרי גשם.

כאשר החיילים הזעירים האלה של אור השמש מתפשטים וצועדים בנפרד, הם יוצרים את צבעי האור השונים האלה. כל צבע מתאים לאורך גל שונה, ויש להם את המאפיינים הייחודיים שלהם.

איך האור עובר מהשמש לכדור הארץ

עכשיו, בואו נדמיין שהשמש היא כמו פנס ענק שתמיד מאיר. פנס זה שולח קרני אור לכל הכיוונים. חלק מהאלומות הללו עוברות בחלל ובסופו של דבר מגיעות לכדור הארץ. האור הזה נושא את כל צבעי הספקטרום.

תפקידן של מולקולות אוויר

אבל כאן הדברים נעשים ממש מעניינים. כדור הארץ שלנו מוקף במשהו שנקרא האטמוספירה. תחשבו על זה כעל שמיכת אוויר ענקית שעוטפת את הפלנטה שלנו. האטמוספירה מורכבת ממולקולות אוויר זעירות.

כאשר אור השמש מגיע לכדור הארץ, הוא לא עובר ישר באוויר. במקום זאת, הוא מקפץ ומתפזר לכל הכיוונים. הפיזור הזה הוא כמו אור השמש המשחק במשחק פינג-פונג עם מולקולות האוויר.

מדוע אורכי גל קצרים יותר מפוזרים יותר

כעת, בואו נדבר על צבעי אור השמש וכיצד הם מתקשרים עם מולקולות האוויר. לכל צבע יש אורך גל שונה, שהוא כמו המרחק בין גלי האור. לאור אדום יש אורכי גל ארוכים יותר, בעוד לאור כחול יש אורכי גל קצרים יותר.

הנה המפתח: אורכי גל קצרים יותר, כמו כחול וסגול, מתפזרים יותר על ידי מולקולות האוויר הללו. זה כאילו מולקולות האוויר טובות יותר בללכוד ולהקפיץ את כדורי הפינג-פונג הקטנים והמהירים יותר (אורכי גל קצרים) מאשר הגדולים והאיטיים יותר (אורכי גל ארוכים).

לכן, כאשר אור השמש חודר לאטמוספירה שלנו, אורכי הגל הקצרים יותר (כחול וסגול) מתפזרים בכל מקום. פיזור זה מתרחש לכל הכיוונים, כולל למטה לכיוון פני כדור הארץ. הצבעים האחרים, כמו אדום וכתום, אינם מפוזרים כל כך, ולכן הם ממשיכים בדרכם מבלי להקפיץ כל כך הרבה.

מדוע השמיים נראים כחולים

כעת, דמיינו את עצמכם עומדים על כדור הארץ ומביטים למעלה לשמים. כשאתה מסתכל למעלה, אתה רואה את כל אור השמש שמגיע מכל כיוון בשמיים. מכיוון שאור כחול מפוזר לכל הכיוונים, חלק ממנו בסופו של דבר פונה ישר לכיוון העיניים שלך. לכן השמיים נראים לנו כחולים!

גם זווית השמש בשמיים יכולה להשפיע על צבע השמיים. בבוקר ובערב, כשהשמש נמוכה יותר בשמיים, האור שלה צריך לעבור דרך יותר מהאטמוספרה של כדור הארץ. זה גורם לפיזור עוד יותר של אורכי גל קצרים יותר, מה שגורם לשמים להיראות לעתים קרובות כתום, אדום או ורוד במהלך הזריחה והשקיעה.

אבל למה השמיים לא תמיד כחולים? בימים מעוננים, למשל, השמיים עשויים להיראות אפורים במקום כחולים. זה קורה כי עננים מורכבים מטיפות מים זעירות וגבישי קרח. חלקיקים אלה יכולים לפזר את כל צבעי אור השמש, ולגרום לשמים להיראות מעוננים ומשעממים.

להסביר את התופעה המרתקת הזו לילדים יכול להיות מסע מרגש. כעת, נחקור כמה ניסויים מרתקים, נלמד אנלוגיות ידידותיות לילדים ונבצע פעילויות יצירתיות שיהפכו את הלמידה על השמיים הכחולים לחוויה מהנה לילדים.

ניסויים מרתקים

ניסויים מעשיים הם דרך נפלאה להחיות את הרעיון של שמיים כחולים לילדים. הנה שני ניסויים פשוטים שתוכלו לערוך עם הילדים כדי להדגים את רעיון הפיזור והשמים הכחולים:

ניסוי המים והאור:

לצורך הניסוי נצטרך כוס מים שקופה, פנס וחושך.

בחדר חשוך, האירו עם הפנס דרך כוס המים. התבוננו במה שקורה לאור כשהוא עובר דרכו.

הילדים ישימו לב שהאור נראה מתפזר לכיוונים שונים, בדיוק כמו שאור השמש עושה באטמוספירה של כדור הארץ. אפשר להסביר שהפיזור הזה דומה למה שגורם לשמים להיראות כחולים במהלך היום.

השמיים הכחולים בבקבוק:

לניסוי זה, נזדקק לבקבוק פלסטיק שקוף, מים, חלב ופנס.

מלאו את הבקבוק כשני שליש במים והוסיפו כמות קטנה של חלב כדי שיהיה עכור.

האירו עם הפנס לתוך הבקבוק מצד אחד בזמן שהילדים מסתכלים עליו מהצד השני.

הסבירו שהמים העכורים מייצגים את האטמוספירה עם מולקולות אוויר, והפנס מייצג את אור השמש. כשהאור עובר במים העכורים הוא מתפזר, והילדים יראו זוהר כחול בתוך הבקבוק.

ניסויים מעשיים אלה מספקים דרך מוחשית לילדים לדמיין כיצד אור השמש מתפזר באטמוספירה, מה שמוביל למראה הכחול של השמיים.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

אנלוגיות ידידותיות לילדים

אנלוגיות יכולות להיות מועילות מאוד כאשר מסבירים מושגים מורכבים לילדים. הנה כמה אנלוגיות ידידותיות לילדים שתוכלו להשתמש בהן כדי להסביר מדוע השמיים כחולים:

האור הכחול ככדורים מקפצים:

דמיינו את צבעי אור השמש כסט של כדורים מקפצים. הכדורים הכחולים קטנים וקופצניים ואילו הכדורים האדומים גדולים ולא כל כך קופצניים.

כאשר אנו זורקים את כל הכדורים הללו לאוויר (המייצגים אור שמש הנכנס לאטמוספירה), הכדורים הכחולים הקטנים קופצים יותר כי הם קלים וקופצניים. הם קופצים לכל עבר ואף מגיעים לעינינו, גורמים לשמים להיראות כחולים.

הכדורים האדומים הגדולים לא מקפצים כל כך הרבה, ולכן הם לא מגיעים לעיניים שלנו באותה תדירות, וזו הסיבה שהשמים אינם אדומים.

ציור השמיים:

דמיינו את השמים כקנבס ענק, ואת אור השמש כצייר עם פלטת צבעים.

לצייר (אור השמש) יש הרבה צבעים, אבל כשזה מגיע לצביעת השמיים, הם אוהבים להשתמש בצבע הכחול. למה? מכיוון שצבע כחול (אור כחול) הוא כמו קסם – הוא מתפשט לכל עבר וגורם לכל הקנבס להיראות כחול.

לכן, כאשר אנו מסתכלים למעלה, אנו רואים את השמים הכחולים היפים, מכיוון שצייר אור השמש השתמש בהרבה צבע כחול על בד השמיים שלנו.

אנלוגיות אלו עוזרות לילדים לתפוס את הרעיון שאור כחול מתפזר לכל הכיוונים, מה שהופך את השמיים לכחולים, בעוד שצבעים אחרים לא מתפזרים באותה מידה.

מענה על שאלות של ילדים

כאשר מסבירים לילדים נושאים מורכבים כמו צבע השמים, צפו שהסקרנות תוביל לשאלות נוספות. הנה כמה שאלות נפוצות שילדים עשויים לשאול וכיצד לענות עליהן:

1. למה השמיים לא תמיד כחולים?

הסבירו שהשמים יכולים להופיע בצבעים שונים בזמנים שונים. במהלך הזריחה והשקיעה, השמיים נראים לעתים קרובות כתומים, ורודים או אדומים מכיוון שאור השמש צריך לעבור דרך יותר מהאטמוספרה של כדור הארץ, ולפזר יותר צבעים. בימים מעוננים, השמיים עשויים להיראות אפורים מכיוון שהעננים מפזרים את אור השמש בצורה שונה.

2. מדוע השמיים הם לפעמים אפורים או כהים?

שתפו שכאשר השמיים נראים אפורים או כהים, זה בגלל שעננים עבים חוסמים הרבה אור שמש. בימים כאלה, פחות אור שמש מגיע לעינינו, מה שגורם לשמים להיראות פחות בהירים וצבעוניים.

3. האם נוכל לשנות את צבע השמים?

הסבירו שצבע השמים הוא תופעת טבע הנגרמת מהאופן שבו אור השמש מתקשר עם האטמוספירה שלנו. אמנם איננו יכולים לשנות את צבע השמים, אך אנו יכולים להעריך את יופיו ולהבין כיצד הוא פועל.

אמנות ויצירתיות

כדי לחזק את הבנת הרעיון של השמים הכחולים, עודדו את הילדים להביע את הבנתם באמצעות אמנות ופעילויות יצירה:

  •   ציור השמיים: ספקו לילדים ציוד אמנות ואפשרו להם לצייר את הפרשנות שלהם לשמים הכחולים במהלך היום או סצנת שקיעה או זריחה צבעונית. זה מאפשר להם לבטא את מה שלמדו בצורה יצירתית.
  •   צרו מובייל שמיים: עזרו לילדים ליצור מובייל עם נושא שמיים באמצעות נייר צבעוני, חוט וחומרי יצירה. תלו אותו ליד חלון, והם יכולים לראות כיצד הצבעים משתנים עם האור לאורך היום.
  •   יומן טבע: עודדו את הילדים לנהל יומן טבע שבו הם יכולים לציין את צבעי השמיים בשעות שונות של היום ועוד תצפיות מעניינות שהם עורכים על השמיים.

עובדות מהנות על השמיים

כדי לשמור על הלמידה מרתקת ומרגשת, אפשר לשתף כמה עובדות מהנות על השמיים עם ילדים.

הנה כמה:

  •   השמיים על כוכבי לכת אחרים – הסבירו שצבע השמים יכול להיות שונה בכוכבי לכת אחרים. לדוגמה, למאדים יש שמיים אדמדמים מכיוון שהאטמוספירה שלו מפזרת אור אדום יותר מכחול.
  •   הירח בשעות היום – שאלו אם הילדים הבחינו אי פעם בירח במהלך היום. שתפו שהירח נראה לפעמים בשמים במהלך היום כי גם הוא מחזיר אור שמש, בדיוק כמו כדור הארץ.
  •   קשת בענן – ציינו כי קשתות נוצרות כאשר אור השמש מתפזר ונשבר (מתכופף) על ידי טיפות גשם באוויר. תופעה זו יוצרת ספקטרום יפהפה של צבעים.

לסיכום

השמיים הכחולים הם היבט מרתק של העולם שלנו שיכול לעורר סקרנות ותהייה אצל ילדים. על ידי הסבר המדע מאחוריו בצורה פשוטה ומרתקת, עריכת ניסויים, שימוש באנלוגיות ועידוד יצירתיות, נוכל לעזור לילדים להבין את הרעיון מדוע השמיים כחולים.

ככל שהם לומדים וחוקרים, תחושת הפליאה והעניין שלהם לגבי העולם הטבעי שסביבם תמשיך לגדול, ותניח את הבסיס לאהבה לכל החיים למדע ולגילוי.

ואם אתם רוצים ללמוד וללמד את ילדיכם עוד על השמיים הכחולים ותופעות טבע מעניינות נוספות גם באנגלית? עזרו להם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובה קיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
כיצד להסביר לילד
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.