Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
מי המציא את החשמל ומתי? הסבר על חשמל לילדים
כיצד להסביר לילד
Star icon
27.11.2023
Time icon 8 min
Comment icon 0 הערות

מי המציא את החשמל ומתי? הסבר על חשמל לילדים

תוכן העניינים

החשמל נמצא מסביבנו בכל מקום. הוא משמש להפעלת המכשירים בבתים שלנו, מאיר את הרחובות שלנו, ואפילו מטעין את הטלפונים הסלולריים והגאדג'טים האהובים עלינו.

האם תהיתם פעם מי המציא את החשמל ואיך נוצר חשמל? במאמר זה, אנו הולכים לספק הסבר על חשמל לילדים ולפענח את מסתורי החשמל, מהימים הראשונים של גילויו ועד לדרכים המדהימות שהוא מעצב את עולמנו כיום.

החיפוש אחר ממציא החשמל

בואו נתחיל את המסע שלנו בצלילה לתוך ההיסטוריה של החשמל. אנשים רבים מאמינים שהחשמל "הומצא" על ידי אדם בודד, אבל האמת הרבה יותר מרתקת. החשמל הוא כוח טבע אשר ידוע ונחקר במשך אלפי שנים. תרבויות עתיקות, כמו היוונים והמצרים, היו הראשונות שהבחינו בכמה מתכונותיה המיוחדות.

לדוגמה, היוונים גילו שכאשר משפשפים חתיכת ענבר (סוג של שרף עץ מאובן) בפרווה, הוא יכול למשוך חפצים קטנים כמו פיסות נייר זעירות. התופעה המוזרה הזו היא אחד המפגשים המוקדמים ביותר הידועים עם חשמל סטטי. למעשה, המילה "חשמל" באה מהמילה היוונית "אלקטרון", שפירושה ענבר.

נתקדם למאה ה-18, ואנו מוצאים את אחת מדמויות המפתח בהיסטוריה של החשמל – בנג'מין פרנקלין. פרנקלין היה מדען, ממציא ומדינאי אמריקאי שערך ניסויים פורצי דרך בחשמל. הניסוי המפורסם ביותר שלו כלל הטסת עפיפון במהלך סופת רעמים כדי להוכיח שברק הוא סוג של חשמל. הניסוי המסוכן הזה הוביל להמצאת מטה הברקים, מכשיר המגן על מבנים מפני פגיעות ברק.

תורם חשוב נוסף להבנת החשמל היה אלסנדרו וולטה, פיזיקאי איטלקי. וולטה המציא את הסוללה הכימית הראשונה, המכונה "עמוד וולטה", בשנת 1800. המצאה זו סימנה צעד משמעותי לקראת רתימת החשמל לשימוש מעשי.

אז לזכות מי אפשר לזקוף את "המצאת" החשמל? התשובה היא לא לאדם בודד, אלא למאמץ קולקטיבי לאורך מאות שנים. החשמל נלמד בהדרגה ונחקר על ידי אינספור מדענים, ממציאים והוגים שבנו זה על התגליות של זה.

מי המציא חשמל ומתי?

כפי שראינו, אין אדם אחד שניתן לכנותו כממציא החשמל. ההיסטוריה של החשמל היא כמו שטיח שנארג מתרומתם של אנשים רבים לאורך זמן. עם זאת, אנו יכולים להצביע על כמה רגעי מפתח ואבני דרך שמילאו תפקיד מכריע בגילוי סודות החשמל:

        אבן דרך אחת כזו הייתה ניסוי העפיפונים המפורסם של בנג'מין פרנקלין בשנת 1752. על ידי הטסת עפיפון עם מפתח מתכת מחובר אליו במהלך סופת רעמים, פרנקלין הוכיח שברק הוא סוג של חשמל. גילוי זה חולל מהפכה בהבנתנו לגבי תופעות חשמליות בטבע.

         בשנת 1800, המצאתו של אלסנדרו וולטה את "עמוד וולטה", הסוללה הכימית הראשונה, שאפשרה למדענים לייצר זרימה מתמשכת של חשמל. זו הייתה קפיצת מדרגה משמעותית בייצור חשמל מעשי.

 –        בשנת 1831, מדען אנגלי מבריק בשם מייקל פאראדיי גילה תגלית פורצת דרך. הוא גילה שעל ידי הזזת מגנט בתוך סליל של תיל, הוא יכול ליצור זרם חשמלי. עקרון זה, המכונה אינדוקציה אלקטרומגנטית, הניח את הבסיס לפיתוח גנרטורים ותחנות כוח המייצרות חשמל בקנה מידה גדול.

 –        עד סוף המאה ה-19, ממציאים כמו תומס אדיסון וניקולה טסלה עשו גלים בעולם החשמל. אדיסון מפורסם בזכות המצאת נורת הליבון, שהביאה את התאורה החשמלית לבתים ולרחובות. טסלה, לעומת זאת, תרם לפיתוח של חשמל זרם חילופין (AC), דרך יעילה ורב-תכליתית הרבה יותר להעברת כוח חשמלי למרחקים ארוכים.

תגליות והמצאות אלו סללו את הדרך לעידן החשמל המודרני. כיום, אנו נהנים מהיתרונות של חשמל בחיי היומיום שלנו, החל מהארת הבתים ועד הפעלת המחשבים והטלפונים שלנו. אבל איך נוצר החשמל, ואיך הוא עובד? בואו נצלול עמוק יותר לתוך המדע שמאחורי החשמל ונחקור את העולם המרתק של מעגלים חשמליים במחצית השנייה של המסע שלנו.

איך נוצר חשמל?

כעת, לאחר שלמדנו על ההיסטוריה של החשמל ועל כמה מהדמויות המדהימות שתרמו להבנתו, הגיע הזמן לפענח את התעלומה של אופן יצירת החשמל.

במילים פשוטות, חשמל הוא סוג של אנרגיה הנובעת מתנועה של חלקיקים זעירים הנקראים אלקטרונים. אלקטרונים אלו נמצאים באטומים של כל חומר, החל מהאוויר שאנו נושמים ועד למתכות שבמכשירים האלקטרוניים שלנו.

דמיינו את האלקטרונים כגולות קטנות ואנרגטיות שנמצאות בתנועה מתמדת, מזמזמות סביב גרעין האטום כמו דבורים סביב הכוורת. תנועה זו של אלקטרונים היא שנותנת לנו חשמל כאשר משתמשים בה בצורה מבוקרת.

ישנן שיטות שונות לייצור חשמל, אך אחת הדרכים הנפוצות ביותר היא באמצעות שימוש בתחנות כוח. תחנות הכוח האלה משתמשות במקורות אנרגיה שונים כדי לייצר תנועה בטורבינה, המייצרת חשמל.

בואו נחקור כמה ממקורות האנרגיה האלה:

  1. דלקים מאובנים: תחנות כוח רבות שורפות דלקים מאובנים כמו פחם, גז טבעי ונפט כדי לייצר חשמל. כאשר דלקים אלו נשרפים, הם משחררים כמות אדירה של חום. חום זה משמש להפיכת מים לקיטור, שמניע טורבינה המחוברת לגנרטור. כשהטורבינה מסתובבת, היא יוצרת זרם חשמלי, ובכך היא מייצרת חשמל.
  2. כוח גרעיני: חלק מתחנות הכוח משתמשות בכורים גרעיניים לייצור חשמל. בכורים גרעיניים, גרעין האטום מתפקע בתהליך הנקרא ביקוע גרעיני. הביקוע הגרעיני משחרר כמות עצומה של אנרגיה בצורה של חום, המשמש לאחר מכן להפקת קיטור ויצירת חשמל.
  3. מקורות מתחדשים: בשנים האחרונות גובר שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים כמו אור שמש, רוח ומים לצורך ייצור חשמל. פאנלים סולאריים לוכדים אנרגיה מהשמש, טורבינות רוח רותמות את כוח הרוח, וסכרים הידרואלקטריים משתמשים באנרגיה של מים זורמים כדי להניע טורבינות ולייצר חשמל.

ללא קשר למקור האנרגיה, הרעיון המרכזי הוא להשתמש בצורה כלשהי של אנרגיה כדי לסובב טורבינה. תנועת סיבוב זו יוצרת חשמל באמצעות תהליך הנקרא אינדוקציה אלקטרומגנטית, בדומה למה שגילה מייקל פאראדיי.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

הקסם של המעגלים החשמליים

כעת, לאחר שהבנו כיצד נוצר החשמל, הבה נחקור כיצד הוא עובר מתחנות הכוח אל הבתים שלנו והמכשירים שאנו משתמשים בהם מדי יום. דמיינו את החשמל כזרימה של אלקטרונים זעירים הנעים דרך חוטים. כדי לגרום לזה לקרות, אנחנו צריכים נתיב שלם עבור האלקטרונים ללכת בו, כמו לולאה או מעגל. נתיב זה נקרא מעגל חשמלי.

חשבו על מעגל חשמלי כעל כביש סגור שבו אלקטרונים יכולים לנוע בחופשיות. כאשר אתה מחבר מכשיר אלקטרוני או מעביר מתג אור, אתה משלים מעגל, המאפשר לאלקטרונים לזרום ממקור הכוח (כמו תחנת כוח) למכשיר שלך ובחזרה.

לדוגמה, כאשר אנו מדליקים נורה, אנחנו סוגרים את המעגל החשמלי באמצעות כפתור ההדלקה והכיבוי. החשמל זורם מתחנת הכוח, דרך החוטים בבית שלנו, אל הנורה, ומאיר אותה. כשאנחנו מכבים את האור, אנחנו פותח את המעגל החשמלי, וזרימת החשמל נעצרת.

יישומים מעשיים של חשמל

ועכשיו, לאחר שתפסנו את היסודות של איך החשמל זורם דרך מעגלים, בואו נחקור כמה מהיישומים המעשיים של חשמל בחיי היומיום שלנו:

  1. תאורה: החשמל מפעיל את הנורות בבתים, בבתי ספר וברחובות שלנו, ומאפשר לנו לראות ולעבוד גם כשחושך בחוץ.
  2. מכשירי חשמל: רבים מהמכשירים שאנו משתמשים בהם מדי יום, כמו מקררים, מכונות כביסה וטלוויזיות, מסתמכים על חשמל כדי לתפקד.
  3. גאדג'טים: החל מהסמארטפונים והטאבלטים ועד לקונסולות משחקי וידאו, הגאדג'טים האהובים עלינו מופעלים על ידי חשמל, מה שמאפשר תקשורת ומשחק מהנה.
  4. תחבורה: מכוניות חשמליות ורכבות שמבוססות על חשמל הופכות פופולריות יותר ויותר ככל שאנו מחפשים דרכים יותר ידידותיות לסביבה ופחות מזהמות להתנייד.
  5. תעשיות: מפעלי ייצור משתמשים בחשמל כדי להפעיל את המכונות ולייצר סחורות ביעילות.
  6. רפואה: החשמל משמש במכשירים רפואיים כמו מכשירי MRI, צגי לב ודפיברילטורים לאבחון ולטפל במצבים רפואיים שונים.

תפקידו של חשמל במדע וטכנולוגיה

לחשמל תפקיד מכריע בקידום המדע והטכנולוגיה. בלעדיו, רבים מהפלאים הטכנולוגיים שאנו רואים כיום כמובנים מאליהם לא היו קיימים. הנה כמה דוגמאות:

  1. אלקטרוניקה: העולם שלנו מלא במכשירים אלקטרוניים, מהסמארטפונים ועד המחשבים, וכולם מסתמכים על חשמל כדי לתפקד.
  2. תקשורת: החשמל מאפשר לנו לתקשר למרחקים ארוכים באמצעות טכנולוגיות כמו אינטרנט, טלפונים סלולריים ולוויינים.
  3. תחבורה: כלי רכב חשמליים הם לא רק ידידותיים יותר לסביבה אלא גם יעילים יותר בזכות מנועים חשמליים.
  4. אנרגיה מתחדשת: ההתקדמות בייצור חשמל ממקורות מתחדשים כמו אנרגיה סולארית ורוח עוזרת לנו להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלנו.

לסיכום

החשמל הוא כוח מרתק של הטבע שנחקר ונלמד במשך מאות שנים על ידי אינספור מדענים, ממציאים והוגים. למרות שהוא לא "הומצא" על ידי אדם אחד, המסע לחשיפת הסודות כיצד נוצר חשמל הוביל לכמה גילויים וחידושים מדהימים.

מהיוונים העתיקים ששפשפו ענבר ועד לניסוי העפיפונים הנועז של בנג'מין פרנקלין וההמצאות פורצות הדרך של אלסנדרו וולטה, החשמל עבר כברת דרך. כיום, הוא מאיר את הבתים שלנו, מטעין את הגאדג'טים שלנו ומניע התקדמות טכנולוגית שממשיכה לעצב את עולמנו.

במאמר זה חקרנו את יסודות החשמל והמסע שלו מגילוי ליישומים מעשיים. אנו מקווים שהמאמר סיפק לכם הצצה לעולם המרתק של החשמל והבנה טובה יותר של הכוח החיוני הזה בחיינו. אז בפעם הבאה שתדליקו אור בבית או תטעינו את הטלפון שלכם, זכרו את ההיסטוריה והמדע המדהימים מאחורי החשמל שעושה את הכל אפשרי.

ואם אתם רוצים ללמוד וללמד את ילדיכם עוד על תופעות טבע ולהרחיב את אופקיהם גם באנגלית? עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובה קיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

3/5

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.