Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
משחקי זיכרון עם ילדים
חינוך הילד
Star icon
08.09.2023
Time icon 5 min
Comment icon 0 הערות

תרגילי זיכרון מהנים לתלמידי בית ספר יסודי

תוכן העניינים

היכולת לזכור הינה מיומנות קוגניטיבית מכרעת בעלת תפקיד משמעותי בהצלחה הלימודית ובהתפתחות הכללית של הילד. משום שתלמידי בית ספר יסודי עוסקים במגוון רחב של נושאים ופעילויות, שיפור ביכולת הזיכרון שלהם עשויה להעצים  את היכולת שלהם לקלוט מושגים, לשמור מידע בזיכרון ולהצטיין בלימודיהם. 

למרבה המזל, תרגילים לשיפור הזיכרון יכולים להיות מהנים ויעילים כאחד, ולעודד שימור וצמיחה קוגניטיבית. 

במאמר זה, נציג 10 תרגילי זיכרון שעשויים להתאים לתלמידי בית ספר יסודי:

כרטיסי זיכרון: משחקי כרטיסי זיכרון הם תרגילים קלאסיים המאתגרים את יכולתו של הילד להיזכר ולהתאים זוגות תמונות. צרו סט קלפים עם תמונות או מושגים תואמים. ערבבו את הקלפים והניחו אותם עם הפנים כלפי מטה, ואז בקשו מילדכם להפוך אותם שניים בכל פעם כדי למצוא זוגות תואמים. פעילות זו מחדדת את הזיכרון החזותי והריכוז.

Simon Says: Simon Says הוא משחק שלא רק משפר את הזיכרון אלא גם מקדם מיומנויות הקשבה ותשומת לב. בתור ה"שמעון", תן פקודות כמו "שמעון אומר לגעת באף שלך" או "שמעון אומר לקפוץ על רגל אחת". הקאץ' הוא שתלמידים צריכים לבצע רק פקודות שמתחילות ב"שמעון אומר". משחק זה מעודד ילדים לזכור את ההוראות תוך תשומת לב רבה.

אתגר רצף מספרים: הציגו לילדכם סדרה של מספרים ובקשו ממנו לשנן את הרצף. לאחר מכן, בקשו מהם לחזור אליכם על המספרים בסדר הנכון. הגדל בהדרגה את אורך הרצף ככל שמיומנויות הזיכרון שלהם משתפרות. תרגיל זה משפר את הזיכרון והריכוז המספרי.

שרשרת סיפור: בתרגיל שיתופי זה, כל משתתף מוסיף בתורו משפט ליצירת סיפור. האתגר הוא להיזכר בכל הסיפור ולהמשיך לבנות עליו. תרגילי שרשרת סיפור מגבירים את הזיכרון המילולי, את היצירתיות ואת המיומנויות הנרטיביות.

הליכה בזיכרון: קחו את ילדכם לטיול קצר בשכונה שלכם או בפארק סמוך. עודדו אותם להתבונן בסביבה ולזכור פרטים ספציפיים, כמו צבע הפרח או סוג העץ. ברגע שאתה חוזר הביתה, בקש מהם להיזכר במה שהם ראו. הליכות זיכרון משפרות את כישורי התצפית והזיכרון המרחבי.

חזרת חריזה וקצב: בחרו חרוז או שיר אהובים על הילדים וחזרו עליו יחד. השמיטו בהדרגה מילים או ביטויים, ואתגרו את ילדכם למלא את החלקים החסרים. תרגיל זה משפר את הזיכרון השמיעתי ואת כישורי השפה.

פתרון חידות ויזואלי: ספקו לילדכם חידות כמו תשבצים, סודוקו או פאזלים. פעילויות אלו מעוררות חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות וזיכרון מרחבי. התחל עם חידות המתאימות לגיל והגבר בהדרגה את המורכבות.

ציור זיכרון: הציגו לילדכם תמונה פשוטה או סצנה לתקופה קצרה, ואז בקשו מהם לצייר או לתאר את מה שראה. תרגיל זה מחדד את הזיכרון החזותי ומעודד תשומת לב לפרטים.

תן שם לחפץ הזה: הניחו קבוצת חפצים מול ילדכם ותנו להם ללמוד אותם במשך כמה דקות. לאחר מכן, כסו את החפצים ובקשו מהם להיזכר ולפרט כמה שיותר פריטים. תרגיל זה מחזק הן את הזיכרון לטווח הקצר והן בטווח הארוך.

משחק שרשרת מילים: התחילו במילה בודדת ובקשו מילדכם להוסיף מילה חדשה שמתחילה באות האחרונה של המילה הקודמת ( למשל, "תפוח" מוביל ל"פיל" וכן הלאה). ככל שהרשימה גדלה, ילדים צריכים להיזכר ולהמשיך ברצף. פעילות זו משפרת את הזיכרון המילולי ואת הגמישות הקוגניטיבית.

שילוב של 10 תרגילי זיכרון מסוג זה בשגרה של ילדכם יכול לתרום משמעותית להתפתחות הקוגניטיבית ולהתקדמות האקדמית שלהם. המפתח הוא להפוך את הפעילויות הללו למהנות ומרתקות, לעודד את ילדכם לתרגל ולשפר את כישורי הזיכרון שלהם תוך כדי הנאה. כאשר ילדכם יאמצו את התרגילים הללו, הם לא רק ישפרו את יכולת הזיכרון שלהם, אלא גם יפתחו מיומנויות יקרות ערך המשתרעות מעבר לכיתה, ויכינו אותם לכל החיים של למידה מוצלחת וצמיחה קוגניטיבית.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

היתרונות של תרגילי זיכרון לתלמידי בית ספר יסודי

העיסוק בתרגילי זיכרון מציע שפע של יתרונות לתלמידי בית ספר יסודי שמתרחבים מעבר לשינון עובדות בלבד. פעילויות אלו תורמות להתפתחות קוגניטיבית, משפרות את יכולות הלמידה ומטפחות כישורי חיים יקרי ערך, כגון:

שיפור יכולת הריכוז: תרגילי זיכרון דורשים קשב וריכוז ממוקדים. כאשר ילדים מתרגלים פעילויות אלו, הם מפתחים את היכולת להישאר קשובים וממוקדים לתקופות ארוכות יותר, מה שמשפיע לטובה על הלמידה שלהם בנושאים שונים.

יכולת לפתור בעיות: תרגילי זיכרון רבים כוללים דפוסים, רצפים וחשיבה לוגית. כאשר התלמידים עוסקים בפעילויות אלו, הם מחדדים את כישורי פתרון הבעיות שלהם ומפתחים אסטרטגיות לזיכרון מידע ביעילות.

פיתוח שפה: תרגילי זיכרון כמו סיפור סיפורים ומשחקי מילים מקדמים את התפתחות השפה. ילדים מרחיבים את אוצר המילים שלהם, משפרים את מבנה המשפט ומשפרים מיומנויות תקשורת כשהם משתתפים בפעילויות אלו.

חיזוק ביטחון: השלמת תרגילי זיכרון מוצלחת מספקת תחושת הישג ומגבירה את הביטחון העצמי. ככל שילדים רואים את כישורי הזיכרון שלהם משתפרים, הם מקבלים יותר מוטיבציה להתמודד עם אתגרים בהיבטים אחרים של החינוך שלהם.

הפחתת מתחים: עיסוק בתרגילי זיכרון מהנים יכול לשמש כפעילות להורדת מתחים. זה מאפשר לתלמידים לקחת הפסקה ממשימות תובעניות יותר, תוך כדי עיסוק במוחם בצורה חיובית ובונה.

גמישות קוגניטיבית: תרגילי זיכרון הכוללים שינוי דפוסים או הסתגלות למצבים חדשים, כמו משחק שרשרת המילים, מעודדים גמישות קוגניטיבית. מיומנות זו חיונית להסתגלות לסביבות למידה חדשות ולהתמודדות עם בעיות מורכבות.

אינטראקציה חברתית: תרגילי זיכרון שיתופיים כמו שרשראות סיפורים או משחקי כרטיסי זיכרון מקדמים אינטראקציה חברתית. ילדים לומדים לתקשר ביעילות, לחלוק רעיונות ולעבוד יחד כצוות.

מיומנויות תצפית: פעילויות כמו טיולי זיכרון וחידות חזותיות משפרות את יכולתם של ילדים להתבונן ולשמר פרטים מסביבתם. מיומנות זו היא בעלת ערך לא רק עבור אקדמאים אלא גם עבור חיי היומיום.

התפתחות נוירולוגית: עיסוק בתרגילי זיכרון מעורר מסלולים עצביים ומקדם את בריאות המוח. זה תורם להתפתחות אזורי מוח הקשורים לזיכרון, ומחזק את התפקוד הקוגניטיבי לאורך זמן.

שילוב תרגילי זיכרון בחיי היומיום

כדי להפיק את מלוא היתרונות של תרגילי זיכרון, שקלו לשלבם בשגרת היומיום ובסביבת הלמידה של ילדכם:

עקביות: הקדישו זמן מסוים בכל יום לתרגילי זיכרון. עקביות עוזרת לחזק את כישורי הזיכרון והופכת אותם להרגל קבוע..

מגוון: סובב בין תרגילי זיכרון שונים כדי לשמור על הפעילויות טריות ומרתקות. זה מונע מונוטוניות ומאפשר לילדים להתמודד עם היבטים שונים של התפתחות הזיכרון.

גישה משחקית: גישה לתרגילי זיכרון עם גישה שובבה. הפוך אותם למהנים ואינטראקטיביים כדי להניע את ההשתתפות הפעילה של ילדך.

אתגרים מותאמים אישית: התאם תרגילי זיכרון לתחומי העניין של ילדך. לדוגמה, אם הם נהנים לצייר, שלבו תרגילי ציור בזיכרון.

חיזוק חיובי: חגגו את ההישגים וההתקדמות של ילדכם בתרגילי זיכרון. חיזוק חיובי מעודד אותם להמשיך לתרגל ולשפר את כישורי הזיכרון שלהם .

יישום בעולם האמיתי: חבר תרגילי זיכרון למצבים אמיתיים. לדוגמה, כשאתה עושה קניות במכולת, אתגר את ילדך להיזכר ולפרט את הפריטים הדרושים למתכון .

מעורבות משפחתית: שלב את כל המשפחה במשחק תרגילי זיכרון. פעילות זו  יוצר סביבה תומכת ומעודדת מוטיבציה שבה כולם יכולים ללמוד ולצמוח ביחד .

על ידי אימוץ תרגילי זיכרון אלה ושילובם בשגרת היומיום של ילדך, אתה מספק להם כלים חשובים לשיפור היכולות הקוגניטיביות שלהם, להצטיין בלימודים ולטפח אהבה לכל החיים ללמידה. עם סבלנות, עידוד וגישה שובבה, אתה יכול לראות את כישורי הזיכרון של תלמיד בית הספר היסודי שלך פורחים בזמן שהם יוצאים למסע מתגמל של צמיחה והתפתחות נפשית .

משחק שרשרת סיפור: תרגיל זיכרון יצירתי לתלמידי בית ספר יסודי

משחק שרשרת הסיפור הוא תרגיל זיכרון מענג ומרתק המעורר את היצירתיות של הילדים תוך חידוד כישורי הזיכרון המילולי שלהם. פעילות זו מעודדת סיפור שיתופי, חשיבה מהירה והקשבה פעילה. אספו קבוצת ילדים ובצעו את השלבים הבאים כדי לשחק במשחק שרשרת הסיפור :

מטרה: ליצור ביחד סיפור, כל שחקן מוסיף משפט כדי להתבסס על הנרטיב תוך זכירה והמשך התרומות הקודמות .

חומרים דרושים: אין, מלבד דמיונם של המשתתפים !

הוראות :

אספו את השחקנים: יוצרים מעגל עם הילדים המשתתפים. בחר את השחקן הפותח ותן לו להתחיל את הסיפור .

התחל את הסיפור: השחקן המתחיל באמירת משפט המציג את תפאורת הסיפור והדמויות. לדוגמה, "פעם, ביער קסום, חי סנאי שובב בשם סמי ."

המשך השרשרת: השחקן הבא מוסיף משפט שעוקב אחרי הקודם, ומרחיב את הסיפור. כל תרומה צריכה להיות קצרה, ולאפשר לנרטיב לזרום בצורה חלקה. למשל, "סמי אהב לאסוף בלוטים מבריקים והחביא אותם בבית העץ הסודי שלו ."

 וריאציות וטיפים :

נושאים לסיפורים: סיפורים בנושא המבוססים על ז'אנרים כמו פנטזיה, הרפתקאות, מסתורין או מדע בדיוני .

מגבלת זמן: הגדר מגבלת זמן לגזר הדין של כל שחקן כדי שהמשחק ימשיך לנוע במהירות .

הוספת פרטים: עודדו את השחקנים לשלב פרטים חושיים, רגשות ושפה תיאורית כדי לשפר את עושר הסיפור .

שלבו אוצר מילים: הציגו מילות אוצר מילים ספציפיות שעל השחקנים לכלול במשפטים שלהם, הוספת אלמנט חינוכי למשחק .

פיתוח דמות: הקצו לכל שחקן דמות לעקוב אחריו לאורך כל הסיפור, תוך הבטחת המשכיות ופיתוח דמות .

משחק שרשרת הסיפור לא רק מגרה מיומנויות זיכרון אלא גם מטפח עבודת צוות, יצירתיות וחשיבה מהירה. כאשר ילדים משתפים פעולה כדי ליצור נרטיבים מלאי דמיון, הם משפרים את היכולת לזכור ולהיזכר בפרטים, ומכינים את הקרקע לשיפור יכולות הזיכרון בהיבטים שונים של החיים האקדמיים והיומיומיים.

מעוניינים להעניק לילדכם את הביטחון לתקשר באנגלית עם כל אחד? צרו איתנו קשר היום לקבלת פרטים על שיעורי אנגלית לילדים  וקורס דיבור אנגלית לילדים אונליין

בנה את העלילה: המשך סביב המעגל, כאשר כל שחקן תורם משפט כדי להתקדם בסיפור. עודדו יצירתיות ודמיון, ותנו לסיפור לקבל פיתולים בלתי צפויים. לדוגמה, "יום אחד, בזמן שחקר ליד נחל מבעבע, סמי נתקל במפה מסתורית ."

זכור וחזור: ככל שהסיפור מתפתח, השחקנים חייבים לזכור את המשפטים הקודמים כדי להבטיח נרטיב קוהרנטי. אם שחקן שוכח פרט קודם, הקבוצה יכולה להחליט אם להמשיך במשפט הנכון האחרון או להתחיל סיפור חדש לגמרי .

אתגר ושיתוף פעולה: המשחק ממשיך כשכל שחקן תורם ובונה על הסיפור. אתגר שחקנים לזכור פרטים, דמויות ואירועים מוקדמים בנרטיב. שתפו פעולה כדי לארוג סיפור שובה לב ומלא דמיון .

סיום הסיפור: החליטו על נקודת סיום קבועה מראש לסיפור, או תנו לנרטיב להסתיים באופן טבעי. כשהסיפור מתקרב לסופו, השחקנים צריכים לעבוד יחד כדי לסכם קצוות רופפים ולהביא את הסיפור לסיום מספק .

הרהרו ומחאו כפיים: לאחר שהושלם הסיפור, קחו רגע להרהר בהרפתקה שיצרתם ביחד. מחאו כפיים תרומתו של כל שחקן וחגגו את מסע הדמיון שאליו יצאתם .

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.