Scrolltop arrow icon
Left arrow icon All categories
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
Share
LinkedIn share icon
11.03.2024
Time icon 7 min

שיטת אדלר: מהי ומה הגישה של אדלר לחינוך ילדים

Table of contents

שיטתו של אלפרד אדלר עומדת כמגדלור בתחום חינוך הילדים, ומציעה עדשה ייחודית שדרכה ניתן לראות את התפתחותם של המוחות הצעירים. שיטה זו, המושרשת בפסיכולוגיה האדלריאנית, מעמיקה לתוך הדינמיקה המורכבת של הילדות, מבליטה את המשמעות של הקשרים החברתיים ורגשי הנחיתות והחתירה למשמעות.

התובנות פורצות הדרך של אדלר סללו את הדרך לגישה הוליסטית לחינוך שחורגת מהפרדיגמות הפדגוגיות המסורתיות, ומתמקדת בטיפוח הילד השלם ולא רק בהישגים הלימודיים שלו.

מקורותיה של הפסיכולוגיה של אדלר

התיאוריה של אלפרד אדלר צמחה מתוך הבנה עמוקה של הטבע האנושי, תוך חריגה מהדוקטרינות הפרוידיאניות כדי להדגיש את ההשפעה העמוקה של הקשרים החברתיים והחתירה לעליונות.

בניגוד לקיבעון של פרויד באינסטינקטים הקדמוניים, הפסיכולוגיה האדלריאנית מתמקדת בהשפעת החוויות המוקדמות ומורכבות הדינמיקה החברתית על היווצרות האישיות של האדם. אדלר האמין שאנשים מונעים בעיקר על ידי רצון להתגבר על רגשי נחיתות ולחתור לתחושת משמעות או שייכות בתחום החברתי שלהם.

ההתמקדות הזו בהיטמעות החברתית מניחה את הבסיס לגישתו של אדלר לחינוך ילדים, ומדגישה את החשיבות של הבנת ההקשר החברתי הייחודי של כל ילד וטיפוח תחושת השייכות שלו בתוך סביבת הלמידה.

עקרונות הליבה של שיטת אדלר

בלב גישת אדלר טמונים כמה עקרונות יסוד המעצבים את הפילוסופיה החינוכית שלה. אחד העקרונות הללו הוא המשמעות של סדר הלידה בעיצוב התפתחות האישיות.

לדברי אדלר, ילדים בכורים נוטלים לעתים קרובות תפקידי מנהיגות ומפגינים תכונות של אחריות ופרפקציוניזם, בעוד שילדי הביניים עשויים לפתח יכולות של גישור ורצון להוגנות ושלום. ואילו האחים הצעירים ביותר עשויים להיות ייחודיים ויצירתיים יותר, מחפשים תשומת לב ואישור תמידי. הבנת הדינמיקה הזו יכולה לעזור למחנכים להתאים את גישתם לצרכיו והעדפותיו האישיות של כל ילד.

בנוסף, אדלר הציג את המושג "פיינליזם בדיוני", והציע שאנשים מונעים על ידי מטרה מדומיינת או עתיד אידיאלי. על ידי סיוע לילדים לדמיין תוצאות חיוביות ולהציב יעדים ברי השגה, המחנכים יכולים להחדיר להם תחושת מטרה ומוטיבציה, לעודד אותם להתגבר על מכשולים ולשאוף למצוינות.

סדר הלידה ודינמיקת האחים

אדלר טען שסדר הלידה ממלא תפקיד מרכזי בעיצוב אישיותו של הפרט, כאשר בכורים, ילדי ביניים ואחים צעירים מפתחים לעתים קרובות מאפיינים ברורים שמבוססים על מיקומם בהיררכיה המשפחתית.

בכורים, למשל, עשויים לחוש תחושת אחריות לשמש דוגמה לאחיהם הקטנים, בעוד שילדי הביניים עשויים לשאוף להשתלב ולמצוא את מקומם בתוך הדינמיקה המשפחתית. האחים הצעירים ביותר, לעומת זאת, נוטים לבקש תשומת לב ואישור תמידי מאחיהם והוריהם הגדולים. מחנכים יכולים למנף את התובנה הזו כדי להתאים את גישתם לצרכיו הייחודיים של כל ילד, תוך טיפוח סביבה מתאימה לצמיחה ולגילוי עצמי.

על ידי הכרה ואימות של האינדיבידואליות של כל ילד במסגרת הכיתה, המחנכים יכולים ליצור סביבת למידה תומכת ומכילה שחוגגת את הגיוון ומעודדת שיתופי פעולה.

יעד בדיוני: חתירה לעתיד אידיאלי

מושג מרכזי בפילוסופיה של אדלר הוא היעד הבדיוני, שמצביע על כך שאנשים מונעים על ידי מטרה מדומיינת או עתיד אידיאלי. לפי אדלר, בני אדם מונעים מרצון להתגבר על רגשי הנחיתות הבסיסיים שלהם ולנסות להשיג תחושת משמעות או עליונות בתחום החברתי שלהם.

על ידי סיוע לילדים לדמיין תוצאות חיוביות ולהציב יעדים ברי השגה, המחנכים יכולים להחדיר בהם תחושת מטרה ומוטיבציה, להעצים אותם להתגבר על מכשולים ולשאוף למצוינות.

לדוגמה, המחנכים יכולים לעודד את התלמידים לדמיין את הקריירה העתידית שלהם ואת שאיפותיהם האישיות, ולספק להם תחושה של כיוון ומטרה. על ידי טיפוח תחושת שליחות ומסוגלות עצמית, המחנכים יכולים לעודד את התלמידים לקחת בעלות על מסע הלמידה האישי שלהם ולממש את התשוקות שלהם בביטחון ובנחישות רבה יותר.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

עידוד מול שבחים

בניגוד לשבחים, התלויים בתיקוף חיצוני, אדלר הדגיש את כוחו של העידוד שמקורו בהערכה אמיתית למאמץ ולשיפור. אדלר האמין ששבחים מוגזמים עלולים לטפח תלות באימות החיצוני ולערער את המוטיבציה הפנימית. במקום זאת, אדלר דגל בעידוד המתמקד בהכרה ובחיזוק המאמצים וההתקדמות של הילדים.

לדוגמה, במקום פשוט לשבח ילד על קבלת ציון טוב, המחנכים יכולים לשבח אותו על העבודה הקשה, ההתמדה וכישורי פתרון הבעיות. על ידי מתן משוב ספציפי והדגשת התהליך ולא רק את התוצאה, המחנכים יכולים לטפח חשיבה של צמיחה וחוסן אישי, ולטפח אהבה ללמידה לכל החיים.

עניין חברתי ותחושת קהילה

אדלר האמין שתחושת המחוברות החברתית ותחושת הקהילה היא חיונית לרווחה הפסיכולוגית. אדלר טבע את המונח "אינטרס חברתי" כדי לתאר את הנטייה המולדת של הפרט לתרום לרווחתם של אחרים ולטובת החברה. מחנכים יכולים לטפח עניין חברתי על ידי טיפוח של שיתוף פעולה, אמפתיה ותחושת אחריות של כל אחד כלפי אחרים.

לדוגמה, המחנכים יכולים ליישם פעילויות למידה שיתופית שמעודדות את התלמידים לעבוד יחד לקראת מטרות משותפות, תוך טיפוח תחושת אחווה ומטרה משותפת. על ידי קידום תרבות של אדיבות, הכלה וכבוד במסגרת הכיתה, המחנכים יכולים להניח את הבסיס למערכות יחסים בריאות ותרומה חברתית.

התפתחות הוליסטית ואינדיבידואליות

החינוך האדלריאני דוגל בפיתוח הוליסטי, מתוך הכרה בקשר ההדדי של ההיבטים האינטלקטואליים, הרגשיים והחברתיים של הלמידה. בניגוד לגישות החינוכיות המסורתיות שמעדיפות הישגים אקדמיים מעל הכל, החינוך האדלריאני שם דגש שווה על טיפוח הרווחה הרגשית של התלמידים, הכישורים החברתיים ופיתוח האופי האישי של התלמיד. על ידי כיבוד החוזקות, תחומי העניין וסגנונות הלמידה הייחודיים של כל ילד, המחנכים יכולים ליצור חווית למידה מותאמת אישית שחוגגת את האינדיבידואליות ומטפחת ביטוי עצמי.

לדוגמה, המחנכים יכולים לשלב פעילויות למידה מבוססות פרויקטים שמאפשרות לתלמידים לחקור את תחומי העניין והכישרונות שלהם תוך פיתוח של חשיבה ביקורתית, יצירתיות וכישורי שיתוף פעולה. על ידי מתן הזדמנויות לתלמידים לממש את התשוקות שלהם ולהביע את עצמם בצורה אותנטית, המחנכים יכולים לטפח אהבה ללמידה המשתרעת גם מעבר לקירות הכיתה.

יישומים מעשיים בכיתה

יישום השיטה של אדלר בכיתה כרוך ביצירת סביבת למידה תומכת ומכילה המטפחת שיתופי פעולה, חשיבה ביקורתית ולמידה חברתית-רגשית. המחנכים יכולים לשלב עקרונות אדלריאנים בעיצוב תוכניות הלימודים, אסטרטגיות הוראה ונהלי ניהול הכיתות כדי לקדם התנהגויות חיוביות והצלחה אקדמית.

לדוגמה, המחנכים יכולים לבסס ציפיות ושגרה ברורים, לספק הזדמנויות לאוטונומיה של התלמידים, ולהשתמש בחיזוקים ועידוד חיוביים כדי להניע את התלמידים ולעורר בהם השראה. על ידי טיפוח תחושת שייכות, כשירות ומשמעות במסגרת הכיתה, המחנכים יכולים לעודד את התלמידים למצות את הפוטנציאל שלהם ולהפוך ללומדים סקרנים לכל החיים.

לסיכום

שיטת אדלר לחינוך ילדים מציעה גישה מעמיקה ורב-גונית לחינוך הילדים, תוך מתן דגש על חשיבות החיבור החברתי, העידוד וההתפתחות ההוליסטית. על ידי אימוץ העקרונות האדלריאניים, המחנכים יכולים להצית ניצוץ במוחות הצעירים, לטפח חוסן אישי, אמפתיה לאחרים ותשוקה ללמידה לכל החיים.

באמצעות שילוב של הבנת הדינמיקה של סדרי הלידה, טיפוח של יעדים בדיוניים, קידום העידוד על פני השבחים, טיפוח עניין חברתי וחגיגת האינדיבידואליות של כל אחד מהילדים, המחנכים יכולים ליצור סביבת למידה מטפחת שבה כל ילד מרגיש מוערך, נתמך ומועצם לשגשוג אישי.

בכך, נוכל להניח את הבסיס לעתיד מזהיר יותר מלא באנשים בטוחים, מלאי חמלה ואחראים חברתית.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכלו לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד.

אם אתם רוצים לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר.

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של NovaKid והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

Rate this post

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You might also like
נובאקיד להורים
Choose a language
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.