Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
מהי רוח, מה גורם לה ומה המאפיינים שלה? בוא נגלה!
כיצד להסביר לילד
Star icon
27.11.2023
Time icon 8 min
Comment icon 0 הערות

מהי רוח, מה גורם לה ומה המאפיינים שלה? בוא נגלה!

תוכן העניינים

המגוון העצום של תופעות הטבע בעולם מסקרנות ומרתקות. לכל תופעת טבע יש את הסיבות שמהן היא נוצרת וגם לא מעט שימושים שבני האדם עושים איתה ונעזרים בה. אחת מתופעות הטבע המסקרנות ביותר היא הרוח.

במאמר זה נלמד מהי הרוח וכיצד היא נוצרת? הסוגים השונים של הרוחות, שנגרמות מסיבות שונות, ועוד.  

מהי רוח?

הרוח, בפשטות, היא הבריזה הנגרמת מתנועת האוויר.

אוויר הנע עקב הפרשי טמפרטורה ולחץ על פני כדור הארץ יכול ליצור לפעמים רוח קלה ולפעמים רוח חזקה. בקיצור, אפשר לחשוב על רוח כעל זרימה של אוויר, בדיוק כמו מים זורמים ממקום למקום.

האוויר מורכב מחלקיקים זעירים שאיננו יכולים לראות בעיניים. חלקיקים אלה נמצאים כל הזמן בתנועה, למרות שאיננו יכולים להרגיש אותם. ככל שהשמש מחממת יותר חלקים מסוימים בכדור הארץ, האוויר באזורים אלה נעשה חם יותר וגם קל יותר. האוויר הקר כבד יותר מהאוויר החם. כאשר אוויר חם עולה, אוויר קר נע כדי להחליף את האוויר חם ולתפוס את מקומו. אנו קוראים למשב המורגש שנוצר על ידי תנועה זו רוח.

כשאנחנו חושבים על זה, אנחנו יכולים להרגיש את הרוח במקומות רבים. הרוח היא זו שגורמת לעלי עצים לנוע בפיקניק או ביער, השיער שלנו עף ברוח ליד הים, ובלון עף באוויר פה ושם. כל הדוגמאות הללו יכולות לשמש לילדים להבנת המושג רוח.

אז מה גורם לרוח? בוא נגלה!

היווצרות רוח

הסיבה להיווצרות הרוח, כפי שהזכרנו קודם, היא בעיקר הבדלי הטמפרטורה והלחצים בחלקים שונים של כדור הארץ. בחלקים מסוימים של הפלנטה שלנו יש מזג אוויר חם יותר מכיוון שהם מקבלים יותר שמש. האוויר של מקומות שאינם מקבלים הרבה אור שמש קר יותר באופן טבעי. הפרש הטמפרטורה בין האזורים הללו בעולם יוצר את הפרשי הלחצים שגורמים לרוח.

אנו יכולים לסכם את תהליך היווצרות הרוח באופן הבא:

חלקיקי אוויר חם נעשים קלים יותר ועולים לאוויר. אבל חלקיקי אוויר קר נעשים כבדים יותר ושוקעים למטה. חלקיקי האוויר הקר נאחזים זה בזה בצורה הדוקה יותר, ויוצרים אזור בלחץ גבוה, בעוד שחלקיקי אוויר חם יוצרים אזור בלחץ נמוך.

האוויר רוצה לעבור מאזור לחץ גבוה לאזור לחץ נמוך. מהירות וכיוון הרוח משתנים בהתאם להפרש הלחצים של אזורי הלחץ האלה ועוד כמה גורמים אחרים. העובדה שהרוח רוצה ללכת לאזור הלחץ הנמוך עוזרת לטבע לשמור על איזון הטמפרטורה. כך נוצרים כיווני הרוח.

ניסוי היווצרות רוח

צירפנו כאן למטה סרטון ניסוי שמראה כיצד נוצרת רוח עקב הפרש הלחצים הנגרם מהפרש הטמפרטורה. תוכלו לצפות בסרטון עם ילדכם ולבקש מילדכם לבצע תחזיות עם התקדמות הניסוי, כך שהוא או היא יקבלו הבנה טובה יותר של הנושא. צפייה נעימה!

ניסויים לילדים הם שיטה שימושית מאוד לעזור לילדכם להבין טוב יותר את העולם. אתם יכולים להפיק תועלת מניסויים על תופעות טבע נוספות על ידי עיון במאמרים שלנו, כדי שתוכלו גם ליהנות תוך תמיכה בהתפתחות ילדיכם.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

תכונות הרוח

כדי להגדיר מהי רוח, אנחנו בעצם משתמשים בשתי תכונות, או ליתר דיוק שתי צורות מדידה. כעת נתאר בקצרה את התכונות הללו:

  1.     מְהִירוּת

מהירות הרוח נמדדת לפי תזוזה של תנועת האוויר ליחידת זמן. מכשיר הנקרא מד רוח משמש למדידת מהירות הרוח. מהירות הרוח מבוטאת במטרים לשנייה (מ/ש) או קילומטרים לשעה (קמ"ש).

  1.     כיוון

תכונה נוספת של הרוח היא הכיוון שלה. רוחות נושבות תמיד ממרכז הלחץ הגבוה למרכז הלחץ הנמוך, אך הן אינן עוקבות אחר הנתיב הקצר ביותר מכיוון שאפקט הקוריוליס הנגרם מסיבוב כדור הארץ מסיט אותן מעט.

כעת נדבר בפירוט על גורמים נוספים המשפיעים על כיוון הרוח.

גורמים המשפיעים על כיווני הרוח

ישנם גורמים רבים ושונים שמשפיעים על המקום ממנו נושבת הרוח. הבה נבחן אותם.

  1.     הפרש לחץ שנוצר על ידי השמש

בחלקים בעולם שבהם האוויר מתחמם, הוא נעשה קל יותר ועולה, בעוד שבמקומות בהם האוויר מתחמם פחות הוא מתעבה ושוקע. האוויר במקומות חמים יוצר אזור לחץ נמוך, והאוויר במקומות קרים יוצר אזור לחץ גבוה. האוויר באזור הלחץ הגבוה תופס את מקומו של האוויר באזור הלחץ הנמוך וכך מייצר את הרוח.

  1.     אפקט קוריוליס הנגרם על ידי סיבוב כדור הארץ

כפי שאנו יודעים, כדור הארץ מסתובב כל הזמן סביב עצמו. סיבוב זה יוצר אפקט שמשנה את כיוון הרוח, זה נקרא אפקט קוריוליס. בשל אפקט קוריוליס, הרוחות מעדיפות לרוב כיוון מסוים במקום לנוע ישר קדימה. השפעה זו מסיטה את הרוחות בחצי הצפוני של כדור הארץ למזרח ואת הרוחות בחצי הדרומי של כדור הארץ לכיוון מערב.

  1.     תנאים גיאוגרפיים

מבנים גיאוגרפיים שונים בארצות שונות יכולים גם להשפיע על כיוון הרוח. לדוגמה, כאשר רוח נושבת נתקלת בהר, היא יכולה להקיף את ההר או לעבור מעליו. במקרה כזה, גובה וגודל ההר קובעים את כיוון הרוח. עמקים יכולים גם ליצור מסדרון להמשך הרוח ישר.

מכיוון שהאוקיינוסים והימים מתחממים ומתקררים לאט יותר מהיבשה, הפרשי לחצים מקומיים מתרחשים באזורים אלה. מסיבה זו, אנשים המתגוררים ליד הים או האוקיינוס יכולים להרגיש רוחות של ים ויבשה בשעות הבוקר ואחר הצהריים.

  1.     אזורי לחץ גבוה ונמוך

הפרש הטמפרטורות אינו הדבר היחיד שגורם להיווצרות אזורי לחץ גבוה ונמוך הגורמים לרוח. גורמים כמו אירועים אטמוספריים, זרמי מים ושינויים בקרום כדור הארץ יכולים להשפיע על הפרשי הלחצים על פני כדור הארץ. כפי שאמרנו קודם, הרוח נעה מאזורי לחץ גבוה לאזורי לחץ נמוך.

השפעת הרוח על הטמפרטורה

בתחילת המאמר קיבלנו על המידע הדרוש כדי להבין את השפעת הרוח על הטמפרטורה. למדנו שהרוח נעה מאזורי לחץ גבוה (מקומות קרים) לאזורי לחץ נמוך (מקומות חמים).

אז אנחנו יודעים שרוח היא למעשה החלפת אוויר קר באוויר חם. בגלל זה הרוח מצננת אותנו. בחורף, אנחנו מרגישים קר ביום סוער, אבל בקיץ, הרוח מרעננת אותנו.

עם תנועה זו, הרוח שומרת על איזון טמפרטורת הטבע.

סוגים וכיווני הרוחות במקומות שונים בעולם

אנו יכולים לבחון את הרוחות המשפיעות על ארצנו ולסווג אותם לפי המקור שלהם והכיוון שממנו הן באות.

להלן כמה מסוגי הרוח הנפוצים בעולם:

  1. רוחות זריחה: הרוח הנושבת ממזרח היא רוח שבדרך כלל קרה ויבשה.
  2. רוח דרום מזרחית: רוח חמה יותר ויבשה המגיעה מדרום מזרח לכיוון צפון מערב
  3. רוח דרומית: זוהי רוח חמה המגיעה מדרום מערב, ומשפיעה על האזורים המערביים וחופי הים.
  4. רוחות שקיעה: זו רוח חמה ולחה המגיעה ממערב. היא עלולה לגרום לגשמים, במיוחד בחלקים המערביים הקרובים לים.
  5. רוח מיסטרל: הרוח הצפון מערבית היא רוח המורגשת בדרך כלל לאחר תקופה גשומה.
  6. רוח כוכב הצפון: זו רוח הנושבת מצפון ובדרך כלל קרה.
  7. רוח צפון מזרחית זהו סוג של רוח קרה הנושבת מצפון מזרח. היא יכולה להביא שלג ומזג אוויר קר במיוחד בחורף.

רוחות מיוחדות:

בשל הפרשי לחצים מקומיים, המשבים הקצרים ואזורי ההשפעה צרים. הרוחות מסווגות גם כרוחות ים, יבשות, הרים ועמקים בהתאם להפרשי טמפרטורות ים-יבשה והרים-עמק.

  1. רוח מחייכת: רוח דרום מזרחית חמימה שמגיעה בדרך כלל בימים מסוימים בעונות המעבר.
  2. בריזה: רוח קלילה הנושבת בקווי הרוחב האמצעיים בקיץ. הסיבה להיווצרות רוחות בריזה הנושבות בדרך כלל מהים ליבשה היא הפרש הטמפרטורות המקומי בין ים ליבשה.
  3. רוח ים: זוהי רוח עונתית הנושבת מהים אל היבשה במהלך היום בקיץ. הרוח הזו, שרואים במיוחד באזורי אגמים ומפרצים, ידועה גם בתור רוח ים.
  4. רוח יבשה: זהו סוג של רוח יבשה הנושבת מצפון בקרבת חופי ים מזרחיים . זוהי רוח שנוצרת בדרך כלל בין מאי לספטמבר ולפעמים נושבת חזק כמו סערה.
  5. רוח חורפית: זו רוח חזקה שלרוב מביאה גשם והיא מגיעה מצפון
  6. רוחות קיץ: הן רוחות יבשות וחמות המתרחשות כאשר מסות אוויר חולפות על מדרון הרים ויורדות במדרון השני.

רוחות קבועות

רוחות קבועות מתרחשות בהתאם למחזור האוויר באטמוספירה ומחולקות לשלוש קבוצות עיקריות:

  1.     רוחות קוטב

רוחות קוטביות מגיעות מהקטבים ונושבות לעבר אזורי לחץ נמוך בקו הרוחב ה-60.

  1.     רוחות מערביות

רוחות מערביות הן רוחות הנושבות בין קווי הרוחב של 30° ל-60°. בשל אפקט קוריוליס, הם מגיעים מכיוונים דרום-מערביים בצפון ובכיוון צפון-מערב בדרום. הם מביאים גשמים לחוף המערבי. בקו הרוחב של 60 מעלות, הם משתלבים עם רוחות קוטב ויוצרים משקעים. הם גם משפיעים על זרמי האוקיינוס ועל הכיוונים שלהם.

  1.     רוחות סחר

רוחות סחר הן רוחות המגיעות לעבר קו המשווה מקווי הרוחב 30° צפון ודרום. מצפון מזרח בחצי הכדור הצפוני, מחצי הכדור הדרומי. הם מגיעים מדרום מזרח. רוחות אלו נושבות מאזור הלחץ הגבוה לעבר ההלחץ הנמוך בקו המשווה. רוחות הסחר מביאות משקעים לחופים המזרחיים של אזורים טרופיים ומשפיעות על זרמי האוקיינוס באזורים חמים.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכל לקרוא גם מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד.

אם אתם רוצה לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובאקיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
כיצד להסביר לילד
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.