Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
בואו נדבר על כוכבי הלכת במערכת השמש, גרמי השמיים וההבדל בין שביטים לאסטרואידים.
כיצד להסביר לילד
Star icon
24.11.2023
Time icon 6 min
Comment icon 0 הערות

כוכבי הלכת במערכת השמש – הסבר לילדים

תוכן העניינים

מהי מערכת השמש? איך נסביר את מבנה מערכת השמש לילדים ולילדות? בואו נדבר על כוכבי לכת, גרמי שמיים וההבדל בין שביטים לאסטרואידים. נראה ביחד את כוכבי הלכת של מערכת השמש ונגלה את המאפיינים שלהם: מהו כוכב הלכת הקרוב לשמש, מהו כוכב הלכת הקטן ביותר ואיזה הקר ביותר.

במאמר זה נספק בצורה פשוטה את הסקרנות המדעית של ילדים וילדות על כוכבי הלכת במערכת השמש.

מהי מערכת השמש

כדי להבין מהי מערכת השמש, נתחיל במילה "מערכת": מילה ממקור יווני שמשמעותה "נפגשים, ביחד". מערכת השמש היא בדיוק קבוצה זו של "דברים" שהמשותף להם הוא העובדה שהם מסתובבים סביב השמש.

מערכת השמש, אם כן, מורכבת מהשמש ומכל מה שמסתובב סביבה. קודם כל כוכבי הלכת, כמובן. אבל לא רק הם: גם הירחים של כוכבי הלכת, כוכבי הלכת הננסיים ואסטרואידים רבים, שביטים וגופים קטנים אחרים המורכבים מקרח הם חלק ממערכת השמש.

כוכבי לכת, ירחים, אסטרואידים ושביטים – גופים רבים מקיפים את מערכת השמש. עם זאת, למרות כל הדברים הללו, רוב מערכת השמש מורכבת מחלל ריק.

מערכת השמש היא רק חלק קטן ממערכת ענקית של כוכבים וגופים אחרים הנקראים שביל החלב. ושביל החלב הוא רק אחד ממיליארדי הגלקסיות המרכיבות את היקום. היקום כל כך עצום שכמעט קשה להבין אותו.

מרכז מערכת השמש: השמש

עכשיו כשאנחנו יודעים מהי מערכת השמש, בואו נראה את הגופים המרכיבים אותה, לפי סדר הגודל.

נתחיל עם השמש –

במרכז מערכת השמש נמצאת השמש. השמש היא כוכב ענק, בקוטר של כ-1,400,000 ק"מ. למרות שזה נראה כמו רק אור קטן בשמים, במציאות השמש היא כדור עצום של גז מימן והליום.

השמש מתפקדת כמו כור גרעיני ענק. בליבה, אנרגיה הנוצרת על ידי היתוך של אטומי מימן ליצירת הליום. תהליך זה מייצר כמות עצומה של אנרגיה שמתפשטת לחלל בצורה של אור וחום.

הגזים המקיפים את השמש פולטים זרם של חלקיקים קטנים הנקרא רוח השמש, העוברים דרך מערכת השמש כולה. רוח השמש היא הגורמת לאוראות, שהן תצוגות אור צבעוניות בשמי הלילה בחלקים מסוימים של כדור הארץ. בחצי הכדור הצפוני נקראים זוהר הצפון.

כוכבי הלכת של מערכת השמש

אחרי השמש, העצמים הגדולים ביותר במערכת השמש הם כוכבי הלכת. לפי הסדר מהקרוב ביותר לשמש, כוכבי לכת אלה הם: מרקורי, נוגה, כדור הארץ, מאדים, צדק, שבתאי, אורנוס ונפטון. 

  1. מרקורי הוא כוכב הלכת הקרוב ביותר לשמש. הוא קטן מאוד ונראה כמו כדור סלעי. אין בו אווירה אמיתית, כלומר חם מאוד ביום וקר מאוד בלילה.
  2. נוגה ממוקמת בין מרקורי לכדור הארץ והיא כוכב הלכת הדומה ביותר לכדור הארץ מבחינת גודל והרכב. יש לו כיסוי עננים עבה שהופך את פני השטח שלו לחמים מאוד. כוכב זה ידוע בתור "התאום של כדור הארץ".
  3. כדור הארץ הוא הפלנטה שלנו, והוא היחיד שידוע שיש בו חיים. כוכב הלכת היחיד עם ארצות, אוקיינוסים ואטמוספירה שתומכת בחיים.
  4. מאדים נקרא גם "כוכב הלכת האדום" בגלל צבעו. זהו כוכב קר וסלעי, אבל מדענים מחפשים סימנים של מים וחיים קודמים על מאדים.
  5. צדק הוא כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש והוא מפורסם בזכות הכתמים האדומים הגדולים שלו. זהו כדור גז ענקי ללא משטח מוצק.
  6. שבתאי מפורסם בזכות הטבעות המרשימות המקיפות אותו. יש לו משטח גזי ומספר רב של ירחים.
  7. אורנוס הוא כוכב לכת קפוא עם הטיה מוזרה וצבע כחול-ירוק ייחודי.
  8. נפטון הוא כוכב הלכת הרחוק ביותר מהשמש ויש לו צבע כחול עז, הוא קר וסוער.

עד 2006 היו 9 כוכבי לכת במערכת השמש, מכיוון שגם פלוטו נחשב לכוכב לכת. מדענים החליטו אז שכמה גופים במערכת השמש, כולל פלוטו, אינם כוכבי לכת אמיתיים, אלא "כוכבי לכת ננסיים".

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

הירחים של מערכת השמש

כמה ירחים יש במערכת השמש? המון. אם לכדור הארץ יש רק ירח אחד, לצדק יש 92 כולל המפורסמים: אירופה, גנימד וקליסטו. לשבתאי יש 83 ירחים כולל טיטאן, שהוא הירח השני בגודלו במערכת השמש. לאורנוס יש 27 ירחים ולנפטון יש 14, כולל טריטון, שהוא אחד הירחים הגדולים במערכת השמש.

ירח הוא גוף שמימי שמקיף כוכב לכת. ירחים נקראים לעתים קרובות גם לוויינים טבעיים. לירחים אין אור משלהם, אלא הם מחזירים אור מהשמש. זו הסיבה שלפעמים אנו רואים רק חצי ירח או רק קטע ממנו, כי החלק השני נמצא בצל.

שביטים: קרח מלוכלך

שביטים הם עצמים שמימיים מרתקים במערכת השמש. הם מורכבים בעיקר מתערובת של קרח, אבק וסלעים קטנים.

כאשר שביט מתקרב לשמש, החום מתחיל לחמם אותה, מה שגורם לקרח להפוך לגז. תהליך זה יוצר מעין זנב ארוך ובהיר. זנבו של כוכב שביט מורכב מגז ואבק שזוהרים בחושך.

ניתן להשוות שביטים לשליחי חלל, נושאי מידע על מערכת השמש וההיסטוריה שלה. חלק מהשביטים חוזרים מעת לעת, בעוד שאחרים עושים מסעות ייחודיים על פני שמי הלילה, ויוצרים מראות מפתיעים ובלתי צפויים עבור המתבוננים מכדור הארץ.

במערכת השמש היו שביטים מפורסמים רבים שמשכו את תשומת לבם של מדענים וחובבי אסטרונומיה לאורך השנים. השביט של האלי הוא כנראה השביט המפורסם מכולם. הוא חוזר ומתקרב לכדור הארץ בכל 76 שנים ונצפה כבר במשך מאות שנים. המעבר האחרון שלו ליד כדור הארץ התרחש ב-1986, והמעבר הבא יהיה ב-2061.

אסטרואידים: סלעים תועים

אסטרואידים הם עצמים סלעיים קטנים המשוטטים בחלל שבין כוכבי הלכת של מערכת השמש שלנו. הם נקראים לעתים קרובות "כוכבי לכת קטנים" או "סלעי חלל" ויכולים להשתנות מאוד בגודלם, מגודל של בית ועד לגודל של עיר.

האסטרואיד הגדול ביותר, Ceres, הוא בקוטר של כ-940 קילומטרים.

לאסטרואידים יכולים להיות צורות שונות מאוד. חלקם כמעט כדוריים, בעוד שאחרים עשויים להיות בעלי צורה לא סדירה, דומים קצת לתפוחי אדמה.

גרמי השמיים הללו נמצאים בעיקר בחגורת האסטרואידים, אזור בין מסלולי מאדים וצדק, אך את חלקם ניתן למצוא גם בחלקים אחרים של מערכת השמש.

האסטרואידים הם שאריות של חומרים שמעולם לא התאחדו כדי ליצור כוכבי לכת במהלך היווצרות מערכת השמש. הרכבם יכול להשתנות, אך לרוב הם מורכבים בעיקר מסלעים ומתכות.

לסיכום

עכשיו אתם יודעים הכל על מערכת השמש, המורכבת מהשמש והגופים שמסתובבים סביבה: כוכבי לכת עם הירחים שלהם, כוכבי לכת ננסיים, שביטים ואסטרואידים. ובינתיים מדענים ממשיכים לתכנן משימות בחלל, לצפות ולחקור את מערכת השמש. מי יודע כמה דברים אחרים יש עדיין לגלות על מערכת השמש.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכל לקרוא גם מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד.

אם אתם רוצה לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובאקיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

5/5

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
כיצד להסביר לילד
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.