Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
סיפור מגילת אסתר: הסבר על חג פורים לילדים
כיצד להסביר לילד
Star icon
11.01.2024
Time icon 8 min
Comment icon 0 הערות

סיפור מגילת אסתר: הסבר על חג פורים לילדים

תוכן העניינים

חג פורים הוא חג יהודי תוסס ומשמח, החוגג את ניצחון הטוב על הרע ואת כוחם של האומץ והאחדות. בלב המאורע החגיגי הזה עומד סיפורה של אסתר המלכה, סיפור על אומץ והתערבות אלוהית ששובה את ליבם של הצעירים והמבוגרים כאחד.

במאמר זה, נצא למסע לגילוי הסודות של מגילת אסתר, נלמד את מוסר ההשכל הגלום בו ונהפוך את הסיפור היקר הזה לנגיש ומרתק במיוחד עבור הילדים.

הרקע של חג הפורים

כדי להעריך באמת את המשמעות של מגילת אסתר, חשוב להתעמק בהקשר ההיסטורי שבו מתפתח הסיפור יוצא הדופן הזה. אירועי פורים התרחשו לפני למעלה מאלפיים שנה, באימפריה הפרסית העצומה והחזקה.

באותה תקופה חי העם היהודי כמיעוט בתוך האימפריה העצומה הזו, והתמודד עם ברכות השגשוג אל מול אתגרי ההתבוללות.

המלך אחשוורוש, הידוע גם כקסרקסס הראשון, שלט על אימפריית פרס וכל שטח מדינות החסות העצום. שלטונו סימן תקופה של סעודות ראוותניות וגדולות ופזרנות יתרה, שבקרוב נראה שהם ממלאים תפקיד מכריע בסיפור פורים.

עם זאת, מתחת לעושר והזוהר של הארמון מסתתר גם אתגר עמוק לקהילה היהודית בפרס.

סיפורה של אסתר

כעת, בואו נצא להרפתקה של מגילת אסתר, סיפור על אומץ וחוסן שממשיך לעורר השראה עד היום בילדים ומבוגרים כאחד.

הסיפור שלנו מתחיל בעיר הבירה שושן, בה שלט המלך אחשוורוש בפאר והדר. המלך החליט לערוך משתה מפואר שנמשך 180 ימים עצומים, והזמין אצילים ונכבדים מכל מדינות החסות וגם חלק מפשוטי העם מרחוק. במהלך החגיגה המוגזמת הזו התרחשה תקרית גורלית.

ערב אחד, כשהיין זרם בחופשיות והחגיגות הגיעו לשיא, זימן המלך אחשוורוש את מלכתו ושתי להופיע בפני אורחיו, בתקווה להפגין את יופייה הרב. אולם המלכה ושתי, בעלת רצון חזק ומכובד, סירבה להזמנת המלך. ההתרסה שלה עוררה משבר מלכותי, שהוביל להדחתה מכס המלוכה.

כשמשרת המלכה פנויה, המלך אחשוורוש יצא למסע חיפוש אחר מלכה חדשה. כאן נכנסת למקום הגיבורה שלנו, אסתר. אסתר הייתה יתומה יהודייה, שגודלה על ידי בן דודה מרדכי. יופייה הרב נודע בכל העיר, אך כשנכנסה לארמון, הסתירה את זהותה היהודית, כפי שיעץ לה מרדכי בחוכמה.

מסעה של אסתר בארמון היה בסימן שינוי עמוק של גורל. בין שלל המועמדות האחרות, דווקא היא כבשה את לב המלך והוכתרה למלכה החדשה. בינתיים, מרדכי, שנשאר על המשמר לרווחת העם היהודי, גילה מזימה מרושעת של השילטון נגד היהודים. פקיד בכיר בשם המן הגה תוכנית מרושעת להשמדת הקהילה היהודית ברחבי האימפריה.

תוכניתו של המן ניזונה משנאה, דעות קדומות ותשוקה בוערת לכוח. הוא הטיל גורל, המכונה "פורים", כדי לקבוע את התאריך המתאים ביותר לביצוע תוכניתו המרושעת. גורלו של העם היהודי היה על כף המאזניים, ועל אסתר, שהונחתה על ידי האמונה העמוקה שלה ביהדות ואומץ ליבה הבלתי מעורער, להתערב.

הגיבורה: אסתר המלכה

אסתר מתגלה בסיפור מגילת אסתר כמגדלור של תקווה. דמותה, המגלמת את תכונות האומץ, האינטליגנציה והאמונה הבלתי מעורערת, הופכת אותה למודל לחיקוי לילדים. למרות ההיסוסים הראשוניים שלה, אסתר הייתה מוכנה לסכן את חייה על ידי פנייה יזומה אל המלך להתערב בשם עמה ולחוס עליו. מעשה האומץ הזה מוכיח את כוחו של אדם לחולל שינוי חיובי, אפילו מול סיכויים בלתי סבירים לכאורה.

אחד ההיבטים המרתקים ביותר בדמותה של אסתר הוא הענווה שלה. היא מעולם לא נתנה ליופייה או למעמד החדש שלה כמלכה להעיב על כושר השיפוט או תחושת האחריות שלה. הענווה של אסתר אפשרה לה להתחבר לאנשים מכל תחומי החיים, וילדים יכולים לשאוב השראה מהענווה והטוב לב שלה.

הפיכתה של אסתר מילדה יהודייה יתומה ועניה למלכה שהצילה את עמה מציגה את הרעיון שכל אחד, ללא קשר לרקע או לנסיבות שלו, יכול לעשות שינוי עמוק בעולם. הסיפור שלה מזכיר לילדים שגם להם יש פוטנציאל להיות גיבורים בחייהם.

בהמשך דרכנו בסיפור מגילת אסתר, נעמיק בדמויותיהם של מרדכי והמן, ונחקור את נושאי הטוב מול הרע ואת נס פורים. כמו כן, נדון כיצד חגיגת פורים עם ילדים יכולה להיות חינוכית ומשמחת כאחד, ומציעה הזדמנות להנחיל ערכים חשובים תוך יצירת זיכרונות מתמשכים.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

מרדכי והמן: הטוב מול הרע

מגילת אסתר מציגה בפנינו שתי דמויות המייצגות את המאבק הנצחי של טוב מול רע: מרדכי והמן. מרדכי, בן דודה החכם והצדיק של אסתר, משחק תפקיד מרכזי בדרמה המתגלגלת. הוא דמות המגלמת את המעלות של נאמנות, אומץ ויושרה. לאורך כל הסיפור, התקומה של מרדכי וההתייחסות לאמונתו ולבני עמו נותרת בלתי מעורערת, גם לנוכח המצוקה שהעם היהודי חווה בימים ההם.

בקצה הנגדי של הקשת המוסרית ניצב המן, הרשע המרכזי של הסיפור. דמותו של המן היא ייצוג בולט של כוחות ההרס של שנאה, קנאה ודעות קדומות. המן, שניזון מהאגו והרצון שלו לכוח, רוקח תוכנית מרושעת להשמדת העם היהודי. השימוש שלו ב"פורים", הטלת גורל לקביעת יום החורבן, מסמל את גישתו האכזרית והשרירותית לחיים של אחרים.

הניגוד בין מרדכי להמן הוא נושא מרכזי בסיפור של חג הפורים ומגילת אסתר, והוא ממחיש את הקרב עתיק היומין בין טוב לרע. עבור הילדים, סיפור זה מציע שיעורים חשובים על החשיבות של טוב לב, אמפתיה ועמידה על מה שנכון, גם כאשר מתמודדים עם מצוקה. דמויותיהם של מרדכי והמן משמשות כלי רב עוצמה לדיון במושגי הצדק, המוסר וההשלכות של המעשים.

נס פורים

ככל שהסיפור מתפתח, אנו עדים לאירועים המופלאים שמובילים בסופו של דבר להצלת העם היהודי. אסתר, המודרכת על ידי אמונתה ומחוזקת באומץ לבה, מסכנת את חייה כדי להתקרב למלך אחשוורוש ולגלות את מזימתו המרושעת של המן. גבורתה, יחד עם חוכמתו ונחישותו של מרדכי, מפעילים רצף של אירועים שמכשילים את תוכניתו של המן.

נקודת המפנה של הסיפור מתרחשת כאשר המלך אחשוורוש מגלה את בוגדנותו של המן ומורה על הוצאה להורג של יועצו שלו. מעשה זה של התערבות אלוקית, אף שאינו מוזכר במפורש במגילת אסתר, נתפס בעיני רבים כנס. הוא ממחיש את האמונה ביד המנחה של כוח עליון, ומספק לילדים תחושה של תקווה ואמונה מול המצוקה.

ליהודי פרס, החמושים בהנהגתו של מרדכי ובהתערבותה של אסתר, ניתנת הזכות להגן על עצמם מפני יריביהם. ביום המיועד להשמדתם, יוצא העם היהודי מנצח וגובר על אויביו. רגע הישועה הזה נחגג בשמחה גדולה, ופורים הופך לחג של שמחה, משתה והילולה.

סיפור פורים הוא תזכורת לכך שגם בזמנים האפלים ביותר, התקווה יכולה לנצח, והמאמצים של כמה אנשים יכולים לעשות הבדל עצום. לילדים, סיפור זה מחדיר את האמונה שהטוב ינצח בסופו של דבר את הרוע ושתמיד יש סיבה לחגוג את ניצחונות החיים, לא משנה כמה קטנים או גדולים.

חוגגים את פורים עם ילדים

סיפורה של אסתר וחגיגת פורים מציעים הזדמנויות עשירות להורים, מחנכים ומטפלים לעסוק עם הילדים בפעילויות משמעותיות ומהנות.

הנה כמה רעיונות שיעזרו לכם להפוך את פורים לחוויה בלתי נשכחת ומלמדת לילדים:

  1. קריאת המגילה: הזמינו את הילדים להשתתף בקריאת המגילה, מגילת אסתר, בבית הכנסת. אתם יכולים גם לספק גרסאות קלילות יותר וידידותיות לילדים של המגילה עם איורים צבעוניים כדי לשמור על מעורבותם.
  2. תחפושות ותלבושות: מרכיב מהותי ועיקרי בחגיגות הפורים הוא מסיבת התחפושות. עודדו את הילדים להתחפש לדמויות הפורים האהובות עליהם, כמו אסתר, מרדכי והמן. אפשר להתחפש גם בתחפושות מודרניות יותר של דמויות מהעת הנוכחית. מסיבות תחפושות ומצעדים הם מסורת פורים נפוצה מאד בישראל שילדים מצפים להן בשקיקה.
  3. אפיית אוזני המן: הכינו עם ילדיכם אוזני המן, מאפים בצורת משולש במגוון מילויים מתוקים כמו ריבת פירות, פרג או שוקולד. הילדים יכולים ליהנות מהחוויה המעשית של עיצוב העוגיות וטעימת היצירות שלהם.
  4. משלוחי מנות: שלבו את הילדים בהכנה ובמשלוח של משלוחי מנות, סלסלות שי לפורים, לחברים ובני משפחה. מסורת זו מלמדת את החשיבות של שיתוף ודאגה לאחרים.
  5. הצגת פורים: השתתפו או ארגנו בעצמכם הצגת פורים, שחזור הומוריסטי ותיאטרלי של סיפור פורים. הילדים יכולים להשתתף כשחקנים או ליהנות מההופעה כצופים.
  6. מלאכת יד ופעילויות: העסקו את הילדים באומנויות ומלאכות בנושא פורים, כגון הכנת מסכות, כתרים או רעשנים. פרויקטים יצירתיים אלו מאפשרים לילדים לבטא את היצירתיות שלהם תוך כדי למידה על פורים.
  7. מעשי צדקה: למדו את הילדים על מצוות הצדקה על ידי עידודם לתרום לנזקקים במהלך הפורים. מעשה חסד זה מחזק את ערכי החמלה והנדיבות.

לסיכום

בסיפורה הקסום של המלכה אסתר, הילדים מגלים עולם שבו אומץ, אמונה וניצחון הטוב על הרע תופסים את מרכז הבמה. כשאנו חוגגים את פורים עם הדור הצעיר שלנו, יש לנו הזדמנות להקנות שיעורי חיים חשובים וערכים נצחיים. באמצעות סיפורים מרתקים, פעילויות אינטראקטיביות וחגיגות משמחות, אנו מבטיחים שהקסם של פורים ישמר גם אצל הילדים, ויותיר אותם עם זיכרונות יקרים. חשוב לשמור על המסר המתמשך שגם מול מצוקה, האור תמיד יגבר על החושך.

פורים שמח!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכל לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד.

אם אתם רוצה לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר.

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובאקיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.