Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
טיפוסי אישיות – מהם הסוגים השונים ומיהם המוחצנים, המופנמים והאמביברטים
מבחנים
Star icon
28.09.2023
Time icon 9 min
Comment icon 0 הערות

טיפוסי אישיות – מהם הסוגים השונים ומיהם המוחצנים, המופנמים והאמביברטים

תוכן העניינים

ישנם 3 סוגי אישיות עיקריים – מוחצן, מופנם ואמביברטי (התנהגות אינדיבידואלית). כל אחד מסוגי האישיות מאופיין בתכונות שונות המשפיעות על האישיות שלנו ועל האופן שבו אנו מתמודדים עם מצבים חברתיים וחיי היום יום.

בדרך כלל, כאשר אנו מכירים מישהו, אנו יכולים לקבוע מייד אם הוא נסוג וסגור יותר או נראה כמו חי במסיבה. אתם בטח גם מכירים אנשים שבהתאם למצב יכולים להיות קצת ביישנים, ולפעמים הם בהחלט יותר פתוחים.

במאמר זה נשקול יחד איזה משלושת סוגי האישיות מתארים בצורה הטובה ביותר את ילדכם. תלמדו גם מהם סוגי האישיות השונים וכיצד לזהות אותם אצל הילד שלכם. ידע זה יאפשר לכם להתאים את שיטות ההורות לצרכיו האישיים של הילד.

בצעו את מבחן סוג האישיות של ילדכם וגלו האם ילדכם הוא מוחצן, מופנם או אמביברטי. הבנת אופי האישיות של הילד יכולה להיות מרכיב מרכזי בגידולו ובהתפתחותו הרגשית.

מהי אישיות האדם? הגדרה

אישיותו של אדם היא קבוצה של מאפיינים רגשיים, מחשבתיים והתנהגותיים קבועים המעצבים את דרך האינטראקציה שלו עם העולם ועם אנשים אחרים.

האישיות שלנו משפיעה על האופן שבו אנו מגיבים למצבים שונים, מקבלים החלטות ובונים מערכות יחסים. הוא מעוצב על ידי מגוון גורמים כמו גנטיקה, חינוך, חוויות חיים ותרבות, והוא חיוני להבנת המוטיבציה וההתנהגות של הפרט בחברה הסובבת אותו.

הבנת אופי האישיות של ילדיכם  יכולה לעזור לכם לגדל את ילדיכם טוב יותר ולעזור להם להסתגל למצבים השונים בחיים החברתיים שלהם.

מה מקור החלוקה לסוגי אישיות שונים?

קרל גוסטב יונג, פסיכיאטר ופסיכולוג שוויצרי מפורסם, הוא אחת מדמויות המפתח בהיסטוריה של חקר האישיות. הוא זה שהציג את המושגים של אקסטרברסיה ומופנמות לפסיכולוגיה. יונג תיאר את שני סוגי האישיות העיקריים הללו בתורת התפקודים המנטליים שלו ותפקידם בנפש האדם. לפי יונג, ההבדלים בין מוחצנות להסתגרות הם מהותיים ומשפיעים על האופן שבו אנשים משתלבים עם העולם החיצון, מקבלים החלטות ואפילו מבינים את עצמם.

בעבודותיו הציג יונג גם מושגים של פונקציות חשיבה, תחושה, חישה ואינטואיציה, שפועלים בדרכים ספציפיות בהתאם לשאלה האם אדם מוחצן יותר או מופנם. בפועל, זה אומר שאנשים עשויים לנטות להשתמש במנגנוני חשיבה וקבלת החלטות שונים בהתאם לסוג האישיות שלהם.

למרות שהתיאוריה של יונג הייתה נקודת המוצא לתיאוריות וכלים רבים שבדקו אישיות לאחר מכן, כמו מבחן MBTI (Myers-Briggs Type Indicator), עבודתו נחשבת לאבן דרך בחקר הבדלים אינדיבידואליים וסוגי אישיות.

מהם סוגי האישיות?

כאמור, ישנם שלושה סוגי אישיות עיקריים: מוחצן, מופנם ואמביברטי. לכל אחד מהם תכונות ייחודיות משלו ודרכי אינטראקציה עם הסביבה. בואו להכיר אותם טוב יותר.

הבנה אם ילדכם הוא מוחצן, מופנם או אמביברטי יכולה לעזור משמעותית בגידולו ובפיתוח מיומנויות חברתיות. על ידי הכרת סוג האישיות של ילדך, תוכל להתאים את שיטות ההורות שלך כדי לתמוך טוב יותר ביכולות הטבעיות שלו.

חשוב לציין ששלושת סוגי האישיות המתוארים כאן אינם הדרך היחידה להגדיר כיצד מתפקדת הנפש של הילד. פסיכולוגים גם מבחינים בחלוקה ל-4 סוגי אישיות: מלנכולית, פלגמטית, כולרית וסנגווינית.

מיהו מוחצן?

מוחצן הוא אדם שמקבל את האנרגיה שלו מאינטראקציה עם אנשים ועם העולם החיצון. דמיינו ילדה המצפה לפיקניק בסוף השבוע עם חברותיה. מבחינתה, כמה שיותר אנשים יותר טוב. היא תמיד בעניין כשזה מגיע ליצירת קשרים חברתיים והטלפון שלה כל הזמן מצלצל או תפוס.

מוחצן הוא אדם שאוהב להיות במרכז תשומת הלב, יוצר בקלות קשרים חברתיים עם אנשים, מרבה במחוות ומשתמש בטונים שונים של קול. הוא אוהב קבוצות גדולות של אנשים, פעילויות קבוצתיות כמו ספורט קבוצתי וקצב חיים מהיר. המוחצן עושה רושם שהוא תמיד בטוח בעצמו ומחפש קשר עם אחרים.

אדם שהוא מוחצן עלול להתקשות לבלות לבד. פעילויות שבהן אין קבוצה גדולה מספיק של אנשים עלולות להיות מתישות ומייאשות עבורו. הוא גם יכול להיות אימפולסיבי מדי לפעמים.

מיהו מופנם?

מופנם הוא מישהו ששואב אנרגיה מהזמן שבו הוא נמצא לבד. תחשבו על אדם שאחרי יום קשה בעבודה או בלימודים חוזר הביתה לשקוע בספר או לשמוע מוזיקה לבד בחדרו, וזו הדרך הטובה ביותר עבורו לטעינת המצברים.

התנהגויות של מופנמים מאופיינות בדרך כלל בהסתגרות חברתית ופתיחות רק כלפי אנשים קרובים, מעדיפים שיחות עמוקות ומשמעותיות במקום שיחות חולין. אנשים מופנמים מעדיפים גם להקפיד על קבלת החלטות בעצמם.

המופנם הטיפוסי אוהב זמן לבלות לבד או עם קבוצה קטנה של חברים קרובים, פעילויות הדורשות ריכוז, כמו קריאה או ציור. הם עלולים להרגיש מוצפים בקבוצות גדולות של אנשים ולפעמים מתקשים להתבטא בחברה.

מי הוא אמביברטי?

אמביברטי הוא אדם המשלב את המאפיינים של סוגי האישיות האחרים –  גם מוחצן וגם מופנם. ניקח כדוגמה ילד, שאוהב לבלות עם חברים, אבל גם מעריך את רגעים שהוא מבלה לבד, למשל במהלך התעמלות בוקר.

אתה אמביברטי אם אתה מרגיש בנוח גם בחברה וגם לבד, אתה יכול להסתגל לסיטואציות חברתיות שונות ואתה גמיש ופתוחה למגוון חוויות.

אנשים המייצגים תכונות אישיות אמביברטיות, כלומר בעלי תכונות מופנמות וגם יכולת להיות מוחצן, מעדיפים גיוון בפעילויות והאינטראקציות החברתיות, כמו גם שינויים תכופים ואתגרים חדשים.

אמביברט טיפוסי בפועל יכול להתקשות לקבוע מה בעצם טוען אותו באנרגיה: בילוי עם אנשים או לבד.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

מוחצן ומופנם – הבדלים בהתנהגות

שני סוגי האישיות, המוחצנים והמופנמים, מראים הבדלים עזים באופן שבו הם מתקשרים עם העולם ועם האנשים הסובבים אותם. ההבדל בין אם תלמיד הוא מוחצן או מופנם עשוי גם להשפיע על האופן שבו הוא או היא סופגים ידע חדש.

המוחצן בדרך כלל מרגיש הכי נוח ליד אנשים, שואב אנרגיה מהעולם החיצון. הוא אוהב להיות במרכז תשומת הלב ומוכן יותר לנקוט בפעולות ללא ניתוח מעמיק.

לעומתו, המופנם שואב אנרגיה מהעולם הפנימי של המחשבות והרגשות. מעדיף סביבה שקטה, מוכרת ומערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות ולא מעגל חברים רחב.

בשילוב עם 4 סגנונות הלמידה, הבנת סוגי האישיות הם כלי רב עוצמה למיצוי מלוא הפוטנציאל של ילדכם.

האם מופנם ומוחצן יסתדרו ביחד?

כן! ילד מופנם וילד מוחצן יכולים להסתדר מצוין, אבל זה דורש רמה מסוימת של הבנה וכבוד הדדיים. חשוב ששני הצדדים יהיו מודעים להבדלים ביניהם ויוכלו לכבד אותם.

המוחצן צריך להבין שהמופנם צריך זמן לעצמו ומרחב לעבד את המידע והתחושות שלו, בעוד שהמופנם צריך להעריך את הצורך של המוחצן באינטראקציה ופעילות חברתית. בהקשר של אחים המציגים תכונות אישיות שונות, הבנת ההבדלים הללו ולמידה כיצד להתאים אותם יכולה להוביל לסביבה ביתית מאוזנת ובריאה יותר עבור כל בני המשפחה.

כיצד תזהו איזה סוג אישיות יש לילד שלכם?

זיהוי סוג האישיות של ילדכם יכול להיות מועיל בתמיכה בהתפתחות רגשית וחברתית בריאה. זכרו שילדים רבים אינם מתאימים בצורה מסודרת לקטגוריה אחת ועשויים להפגין תכונות של מוחצנות והן מופנמות. ילדים כאלה נקראים אמביוורטים.

הכרת סוג האישיות של ילדכם תעזור לכם לבנות איתו או איתה מערכת יחסים בריאה. להלן כמה טיפים כיצד לזהות סוגי אישיות אצל ילדים:

  •   התבוננות בהתנהגות: שימו לב איך ילדכם מגיב במצבים חברתיים שונים. האם הוא יותר פתוח ודברן בקבוצה, או שנראה שיותר נוח לו לבד.
  •   תחומי עניין ותחביבים: גם הפעילויות שילדכם בוחר לעשות בזמנו הפנוי יכולות להיות רמז. ילדים מוחצנים בוחרים לעתים קרובות במשחקי צוות ופעילויות, בעוד שילדים מופנמים עשויים להעדיף לבלות בקריאה או בציור.
  •   אינטראקציות עם אחים ועמיתים: הדרך שבה ילד מתקשר עם אחים ועמיתים יכולה להיות מדד טוב. מוחצנים נוטים להיות יותר פתוחים וחברותיים, בעוד מופנמים עשויים להיות זהירים יותר כאשר נכנסים למערכות יחסים חדשות.
  •   תגובות למצבים חדשים: שימו לב כיצד ילדכם מגיב למצבים או אתגרים חדשים. ילדים מוחצנים פונים אליהם לרוב בהתלהבות וסקרנות, בעוד שילדים מופנמים עשויים להיות ביישנים וחרדים יותר.
  •   מבחן סוג אישיות: ישנם כלים ומבחנים שונים שניתן להשתמש בהם כדי לסייע בזיהוי סוג האישיות של ילדכם. חלקם מותאמים למאפיינים התפתחותיים של ילדים ויכולים להוות נקודת מוצא חשובה.
  •   שיחה עם מורים ומטפלים: אנשים המבלים עם ילדכם מחוץ לבית יכולים לקבל תובנות חשובות לגבי אישיותו והתנהגותו של ילדכם בהקשרים חברתיים שונים.

 

מבחן אישיות – איזה סוג אישיות יש לילד שלכם?

הבנת סוג האישיות של ילדך יכול לעזור לך לספק לו את התמיכה הנכונה, לטפח את החוזקות שלו ולעזור לו להתגבר על אתגרים. השאלון הפשוט הזה יעזור לכם להבין האם ילדכם הוא מופנם, מוחצן או אמביברטי. זכרו שכל ילד הוא ייחודי, והאישיות שלו עשויה להתפתח עם הזמן. שאלון זה מספק אינדיקציה כללית לנטיותיהם.

הוראות:

עברו על כל שאלה, בחרו את התשובה המתארת ​​בצורה הטובה ביותר את ההתנהגות או ההעדפות של ילדכם. בסוף החידון תמצאו את הפרשנות לסוג האישיות שלהם.

שאלות:

התחלת המבחן
?איך הילד שלך מגיב בדרך כלל כשפוגשים אנשים חדשים
?איך הילד שלך בדרך כלל נטען או נרגע אחרי יום ארוך
?במהלך פרויקטים קבוצתיים בבית הספר, איך ילדכם תורם בדרך כלל
?איך ילדכם מתמודד עם שינויים או הפתעות בלתי צפויות
?כשהילד שלך מתמודד עם אתגר, איך הוא מחפש עזרה או תמיכה
?איך ילדכם מתנהג במפגשים חברתיים או במסיבות
/
בדקו את התשובות

זכרו שאישיות האדם היא מורכבת מאוד ומושפעת מהמון מאפיינים פנימיים וחיצוניים. ילדים עשויים להפגין מגוון התנהגויות בהתאם לסיטואציה החברתית ומצב הרוח האישי שבו הם נמצאים. שאלון זה מספק תובנה כללית לגבי נטיותיהם, אך אין להשתמש בו כקובע היחיד לסוג האישיות שלהם. אמצו ותמכו באיכויות הייחודיות של ילדכם, וצפו בהם גדלים לאינדיבידואל המובחן שלהם.

רעיון נוסף שיכול להתאים לילדים בכל גיל, עזרו להם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובה קיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

5/5

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.