Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
<strong>לקויות למידה - כיצד לטפל בהן?</strong>
חינוך הילד
Star icon
15.11.2022
Time icon 5 min
Comment icon 0 הערות

לקויות למידה – כיצד לטפל בהן?

תוכן העניינים

מחקרים מראים כי כעשרה אחוזים מהאנשים בעולם הם דיסלקטים. כלומר זוהי לקות הלמידה השכיחה ביותר בקרב אוכלוסיית העולם. מה זה אומר? שרבים מתוכנו רואים את העולם דרך הפריזמה של דיסלקציה, כלומר הם מתקשים בקריאה בהשוואה לאחרים. אבל בניגוד למה שאתם – אלו שאינם סובלים מהלקות הזו – אולי סבורים, דיסלקציה אינה מחלה ואינה דוגמה לאינטליגנציה מופחתת, אלא היא מאפיין נוירוביולוגי של תפיסת העולם, בדיסלקציה בעצם מצויינים קשיי הקריאה של מי שלוקה בה. מדובר למעשה ב"עיוורון מילולי", קושי בפענוח ובזכירת מילים, דבר שהופך את החינוך הרגיל בבית הספר לקשה ומורכב יותר עבור מי שסובל ממנה. כמובן שכאשר הדבר נוגע לילדכם הרי שדיסקלציה יכולה להשפיע על המוטיבציה של הילד, שנוחל קשיים רבים במהלך כל יום לימודים חדש. על אחת כמה וכמה כמובן כאשר מדובר בלימוד שפה זרה כמו לדוגמה במהלך קורס אנגלית. אז הליקויים הללו בהחלט יכולים להשפיע לרעה על התהליך הלימודי.

איך לעזור לילד שלך

הפתרון לכאורה פשוט, והוא עושה שימוש באמצעים טכנולוגיים לא מורכבים במיוחד. מסתבר כי ילדים עם קשיים בקריאה (כמו לקות למידה כדיסקלציה) יכולים לחולל שינוי ביכולות הלימוד שלהם על ידי האזנה לספרי שמע. ילד עם דיסלקציה אולי מתקשה לקרוא ואינו נהנה מהתהליך, אך האזנה לספרי שמע ופודקאסטים חינוכיים היא זו שבדרך כלל הופכת את כל התהליך הלימודי למעניין יותר. יש כאן שימוש מועיל בזמן, כאשר הילד לומד דברים חדשים ובד בבד מרחיב את אוצר המילים שלו. ולכן, בעתיד סביר להניח שיהיה לו קל יותר "לפענח" מילים מוכרות בעת הקריאה כאשר ייתקל בהן.

אפשרות נוספת המסייעת לילדים הסובלים מדיסקלציה, היא לעסוק במוזיקה. מסתבר לפי מחקרים רבים ולדעתם של מומחים רבים, כי ילדים עם לקות זו ניחנים בכישרון יצירתי מיוחד בעיקר בתחומי האומנויות כמו מוזיקה וציור. יכולותיהם המוזיקליות של ילדים דיסלקטיים בולטות במיוחד בשיעורי המוזיקה כאמור, כאשר ליכולות אלו יש גם יתרון נוסף ברור מאוד, והוא שכשרון זה מאפשר להדגיש את החוזקות של הילד. יכולות אלו הן בעלות תרומה נוספת, חשובה לא פחות, והיא שהם גם תורמים לפיתוח השמיעה הפונמית, מה שבהחלט עשוי בעתיד לסייע להם בלמידה שמיעה פונמית אחראית על הבחנה בין פונמות כלומר הצלילים השונים של הדיבור, והיא זו שעוזרת לנו להבחין בין מילים וצורות של מילים דומות בעלות צליל דומה, ולהבין נכונה את המשמעות של מה שנאמר. השמיעה המוזיקלית יודעת לבדל איפוא בין הצלילים השונים, ולכן היא בעלת חשיבות רבה לילדים עם דיסלקציה.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

כשרונות חבויים נוספים

כאשר מדובר ביכולת לצייר, הרי שילדים עם דיסלקציה טובים מאוד בלחשוב בדימויים. מסתבר כי דימויים אלו הם מה שעוזר להם לזכור את החומר. ההמלצה הבוטלת במקרים אלו היא אם כן לקחת טושים בהירים או עפרונות ולצייר את הנושא שהם לומדים. לדוגמה, אם הילד שלכם קרא פרק מתוך ספר הלימוד שלו, נאמר לימוד אנגלית לכיתה ה', ולא זכר אפילו שורה אחת, תנו לו לצייר תרשים של נושא השיעור. כך, על ידי רכישת משמעות מוחשית, המידע מופקד טוב יותר בראש,. ומאפשר לו להבין בצורה ברורה יותר את החומר הנלמד.

אז כיצד דיסלקציה משתלבת בלימוד שפות זרות?

לכאורה, היא ממש לא. ילדים הסובלים ממנה יתקשו לקרוא מילים בצורה שוטפת באנגלית, כמו גם בשפות אחרות. אבל המשמעות היא שאין להרים ידיים ולמנוע מהילד שלכם אפשרות להצליח ללמוד שפה זרה. איך עושים זאת?

התשובה פשוטה מאוד. יש להתאים לילדכם מורה שמוכן לבנות באופן מתואם את אופן הלימוד שלו. כלומר ההתאמה היא לצרכיו האישיים של התלמיד. מורה המתמודד עם תלמיד דיסלקטי חייב לפתח אסטרטגיות למידה שונות, תוך שימת לב לאופן שבו הילד "תופס" מידע בצורה יעילה יותר. הדבר נעשה ביעילות רבה כאשר מדובר בקורס לימוד אנגלית עם מורה פרטי אונליין.

כמובן שהשיעורים צריכים להיות קצרים ודינמיים. כך שלתלמיד הצעיר לא יהיה זמן להשתעמם. בנוסף, השיעורים צריכים להיות "פיגורטיביים". כמו לדוגמה, הם יכולים לכלול אנימציה או לחילופין שירים באנגלית – ובכך להשתמש בכל יתרון אפשרי הפונה לכישרונותיו של התלמיד. די מהר תגלו כי הילד הסובל מדיסלקציה מנצח ועומד בקצב הלימודים תוך שהוא עוקב אחר גיבורי הקומיקס השונים. באופן הזה, הילד זוכר מידע מהר יותר, ואולי אפילו טוב יותר משאר חבריו לכיתה.

כמובן שנושא ההעצמה חשוב לא פחות, ולכן שבחים הם המפתח להצלחה. הדבר חשוב במיוחד לילדים עם דיסלקציה שחווים לא מעט תחושות של תסכול ואי הצלחה.כמובן שאם יש לכם לקות דומה הרי שאיזכור הנסיון העצמי שלכם, ועבודה על טעויות יכולה להיות בהחלט העצמה משלימה שרק תחזק את ילדכם ותעצים אותו.

אל תחששו אם כן לעשות שימוש בסיפורים הישירים והכנים שלכם על איך אתם בעצמכם סבלתם מלקויות דומות או שעשיתם טעויות בילדות. באופן הזה תוכלו להראות לילדכם ששום דבר נורא לא קרה, ולמרות הכל הצלחתם להתגבר על הקושי ולעמוד במשימה בהצלחה.

רוצים לנסות ולבדוק איך הילד שלכם מתגבר על נושא הדיסקלציה ומצליח ללמור שפה זרה. הכירו את הגישה של נובאקיד ללימוד אנגלית והחליטו אם זה גם משהו בשביל הילד שלכם!

 

האם אהבתם את הפוסט?

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.