Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
מהו החלל החיצון? הסבר מלא וחידון חלל לילדים
כיצד להסביר לילד
Star icon
28.12.2023
Time icon 9 min
Comment icon 0 הערות

מהו החלל החיצון? הסבר מלא וחידון חלל לילדים

תוכן העניינים

היקום האינסופי, חסר הגבולות, הלא נודע הגדול – ביטויים אלה מעוררים תחושת פליאה וסקרנות לגבי המרחב העצום שאנו מכנים חלל. החלל, המכונה גם החלל החיצון, הוא תחום שובה לב שהקסים את האנושות במשך אלפי שנים. זוהי ממלכה מלאה בגרמי שמים, גלקסיות ומסתורין שממשיכים לסקרן את מוחם של מדענים, אסטרונומים וחובבי הצפייה בכוכבים כאחד.

במאמר זה, אנו יוצאים למסע כדי לפענח את מסתורי החלל, ננסה להבין מהו החלל ונצא להרפתקת טריוויה מעניינת בחלל שבטוח תעורר את סקרנותם של הילדים והמבוגרים.

מה זה חלל?

הגדרת מושג החלל

החלל, במובן הבסיסי ביותר שלו, הוא המרחב העצום, האינסופי לכאורה, שקיים מעבר לכוכב הלכת שלנו, כדור הארץ. זה האזור שבו יש היעדר חומר, כלומר אין כלום, וואקום. בעוד שהחלל עשוי להישמע כריק חסר משמעות, הוא רחוק מלהיות נקי מעניין ומורכבות.

אחד המאפיינים המגדירים של החלל החיצון הוא גודלו העצום. דמיינו לעצמכם חלל אינסופי שנמתח לכל הכיוונים. קשה להבין את המרחב העצום הזה, כאשר מרחקים נמדדים בשנות אור – יחידת מדידה המייצגת את המרחק שעובר האור בשנה אחת, כ-10 טריליון קילומטרים.

היבט קריטי נוסף בחלל הוא שמדובר בוואקום כמעט מושלם. בניגוד לכוכב הלכת שלנו, שיש לו אטמוספירה המורכבת מגזים, בחלל אין אטמוספירה כזו. זהו ואקום כי הוא כמעט נטול חומר, כולל אוויר, מה שהופך אותו לבלתי אפשרי לנשימה. היעדר חומר זה אומר גם שאין התנגדות אוויר בחלל, מה שמאפשר לגופים שמימיים לנוע דרכו עם מעט חיכוך.

היקום: השכונה הקוסמית שלנו

כשאנחנו מדברים על החלל, אנחנו מתכוונים לרוב ליקום – המונח שמקיף את כל מה שקיים, כולל כל החומר, האנרגיה, הגלקסיות, הכוכבים, כוכבי הלכת ואפילו החלל שביניהם. היקום שלנו הוא מרחב עצום שמכיל מיליארדי גלקסיות, שכל אחת מכילה מיליארדי כוכבים ומספר אינסופי ובלתי נתפס של כוכבי לכת.

היקום מאורגן ברשת מורכבת של גלקסיות, שכל אחת מהן מכילה מספר עצום של כוכבים והמערכות הפלנטריות הנלוות להם. גלקסיית שביל החלב היא ביתה של מערכת השמש שלנו, הכוללת את כדור הארץ וכוכבי הלכת השכנים לו. הגופים השמימיים הללו ממלאים תפקידים בלתי נפרדים במרבד הגדול של היקום.

אחת התגליות העמוקות ביותר בתחום האסטרונומיה היא שהיקום מתפשט. המשמעות היא שגלקסיות מתרחקות זו מזו עם הזמן. התיאוריה של המפץ הגדול מציעה שהיקום התחיל כיחיד – נקודה של צפיפות אינסופית – ומאז הוא מתרחב. הרעיון המדהים הזה חולל מהפכה בהבנתנו את הקוסמוס.

החלל החיצון / היקום

חקירת גבולות החלל החיצון

הגבול בין האטמוספירה של כדור הארץ לחלל החיצון הוא נושא לעניין ולוויכוח. בעוד שמושג החלל מעלה לעתים קרובות תמונות של אסטרונאוטים צפים בריק, יש גבול רשמי שמסמן את המעבר מהאטמוספירה של הפלנטה שלנו לריק של החלל.

האטמוספירה של כדור הארץ משתרעת על פני מאות קילומטרים מעל פני השטח שלו, ומתדלדלת בהדרגה ככל שאנו עולים ומתרחקים. עם זאת, יש נקודה שבה האטמוספירה הופכת כל כך דלילה שכמעט לא ניתן להבחין בה מהחלל. גבול זה ידוע בתור קו קרמן.

קו קרמן הוא קו דמיוני הממוקם כ-100 ק"מ מעל פני הים. הוא מוכר כגבול הרשמי בין האטמוספירה של כדור הארץ לחלל החיצון. בגובה הזה, האוויר דליל להפליא, וכלי טיס רגילים מתקשים לייצר שם כוח עילוי בכדי לטוס. החלליות והלוויינים מסתובבים סביב כדור הארץ בדרך כלל מעל קו זה.

מסע דרך היקום

כעת, לאחר שנגענו במה זה חלל ואיפה הוא מתחיל, בואו נצא למסע קצר דרך היקום. היקום שלנו הוא מקום של פלא, מלא בתופעות שמימיות ובתעלומות קוסמיות שממשיכות לשבות את דמיוננו גם כיום.

גודלו הבלתי מובן של היקום והניסיון לתפוס את גודלו העצום הוא חוויה בלתי אפשרית. היקום הנצפה מוערך בקוטר של כ-93 מיליארד שנות אור, ומכיל מספר מדהים של גלקסיות, כוכבים וכוכבי לכת. המרחב העצום הזה מאתגר את ההבנה שלנו לגבי קנה מידה וגודל.

לאורך ההיסטוריה, בני האדם הביטו אל השמים בהתפעלות וביראה. החל מצופי הכוכבים המוקדמים שזיהו לראשונה את תנועותיהם של גרמי השמיים ועד לאסטרונומים המודרניים של היום שמציצים אל מעמקי החלל עם טלסקופים רבי עוצמה, החיפוש שלנו להבין את היקום הוא מסע מתמשך של סקרנות, גילוי ותובנות מעמיקות.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

בהמשך המאמר נצלול לכמה משחקי טריוויה מרתקים על החלל שתוכננו במיוחד עבור ילדים. נוסיף גם חידון חלל בסוף המאמר עם שאלות ותשובות.

המידע הקוסמי הזה יציג בפני הקוראים הצעירים את פלאי החלל, מהכוכב הקרוב ביותר שלנו, השמש, ועד לתופעה החידתית של החורים השחורים.

אז, התכוננו להרפתקה קוסמית שהיא גם חינוכית וגם מהנה שלא מהעולם הזה!

טריוויה בחלל לילדים – חלק 1

עובדות שטח מהנות ומרתקות

בואו נתחיל את מסע הטריוויה שלנו בחלל עם כמה עובדות מהנות ומרתקות על החלל שיציתו את הסקרנות שלכם:

  •       השמש – הכוכב המקומי שלנו: האם ידעתם שהשמש היא כוכב רגיל בגלקסיית שביל החלב שלנו? זהו כדור מאסיבי של גז חם במיוחד המספק חום ואור לכוכב הלכת שלנו. אנרגיית השמש מפעילה כל דבר על פני כדור הארץ, החל מצמחים ועד למערכות מיזוג אוויר.
  •       הירח – הלוויין הטבעי של כדור הארץ: הירח, השכן הקרוב ביותר של כדור הארץ בחלל, סיקרן בני אדם במשך מאות שנים. זהו כדור סלעי עם משטח ריק המכוסה במכתשים, הרים ומישורים. אסטרונאוטים רבים ביקרו בירח, ואנחנו ממשיכים ללמוד על ההיסטוריה והמסתורין שלו.

פלאים אסטרונומיים

כשאנחנו נכנסים עמוק יותר למסע הטריוויה שלנו, בואו נחקור כמה תופעות נוספות, מהמדהימות ביותר בקוסמוס:

  •       הכתם האדום הגדול שעל צדק: צדק, כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש שלנו, ידוע בסופה האדירה שמקיפה אותו הנקראת הכתם האדום הגדול. הסערה המתערבלת הזו משתוללת כבר במשך לפחות 350 שנה והיא גדולה יותר מכדור הארץ עצמו!
  •       הטבעות המרהיבות של שבתאי: הכוכב שבתאי נקרא לעתים קרובות "כוכב הלכת הטבעתי" בגלל מערכת הטבעות המדהימה שלו. הטבעות הללו אינן מוצקות אלא מורכבות מאינספור חלקיקים זעירים של קרח וסלע. הם יוצרים מראה מהפנט דרך הטלסקופים.

מוזרויות החלל

עכשיו, בואו נתעמק בכמה מוזרויות קוסמיות שיציתו את הדמיון שלכם:

  •       חורים שחורים – שואבי אבק קוסמיים: חורים שחורים הם אזורים מסתוריים בחלל שבהם כוח הכבידה כל כך חזק ששום דבר, אפילו לא אור, יכול להימלט מאחיזתם. הם כמו שואבי אבק קוסמיים, זוללים כל דבר שמתקרב אליהם.
  •       החומר האפל המסתורי: מדענים מאמינים שרוב החומר ביקום אינו נראה, חומר מסתורי המכונה החומר האפל. אמנם איננו יכולים לראות אותו, אך השפעתו הכבידתית חיונית בעיצוב מבנה היקום.

טריוויה בחלל לילדים – חלק 2

מערכת השמש שלנו

בואו נמשיך את המסע שלנו בחלל עם כמה עובדות טריוויה נוספות על מערכת השמש שלנו:

  •       חידת מספר כוכבי הלכת: כמה כוכבי לכת יש במערכת השמש שלנו? למרות שאנחנו עשויים לחשוב שיש תשעה, הסיווגים האחרונים הגדירו מחדש את מערכת השמש שלנו כך שתכלול רק שמונה כוכבי לכת עיקריים, ללא פלוטו.
  •       המאדים המדהים: השכן האדום של כדור הארץ – מאדים, מכונה לעתים קרובות "כוכב הלכת האדום" בשל מראהו האדמדם. כוכב זה מרתק מדענים וחובבי מדע בדיוני כאחד, ומדענים שלחו רכבי חלל לחקור את פני השטח שלו, בחיפוש אחר סימנים של חיים בעבר או בהווה.

חקר החלל

כעת, בואו נלמד כמה עובדות על תולדות חקר האדם מעבר לכוכב הלכת שלנו:

  •       הצעדים ראשונים על הירח: בשנת 1969, חללית אפולו 11 של נאס"א עשתה היסטוריה על ידי נחיתת האסטרונאוטים ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין על הירח. המילים המפורסמות של ארמסטרונג כשעלה על פני הירח היו, "זהו צעד אחד קטן לאדם, וצעד גדול לאנושות."
  •       תחנת החלל הבינלאומית: תחנת החלל הבינלאומית (ISS) היא מעבדת חלל יוצאת דופן שבה חיים ועובדים אסטרונאוטים מכל העולם. היא מקיפה את כדור הארץ, עורכת ניסויים במיקרו-כבידה ומשמשת כסמל לשיתוף פעולה בינלאומי.

תופעות קוסמיות

המסע שלנו מסתיים במידע נוסף על שתי תופעות קוסמיות שמאירות את שמי הלילה שלנו:

  •       מטר מטאורים – כוכבים נופלים בשמי הלילה: מטר מטאורים הוא תצוגה מדהימה של כוכבים נופלים הנגרמת על ידי חלקיקים זעירים שנשרפים באטמוספירה של כדור הארץ. הם מתרחשים בתקופות ספציפיות של השנה ויוצרים אירועי צפייה פנטסטיים בכוכבים.
  •       שביטים – מבקרים מהמרחבים החיצוניים: השביט הוא גוף קפוא המטייל ביקום מהמקומות הרחוקים של מערכת השמש אל האזורים הפנימיים. כשהשביט מתקרב לשמש, הוא מפתח זנב בהיר, ויוצר מופע מרהיב בשמי הלילה שלנו.

לסיכום

המסע שלנו בחלל ועובדות הטריוויה המסקרנת שלו פותחים צוהר לפלאי היקום. החלל, על מרחביו העצומים, המסתורין ואינספור הפלאים השמימיים שלו, ממשיך לעורר השראה במדענים, אסטרונומים וסקרנים מכל הגילאים. הוא מאתגר אותנו לחקור, להבין ולהעריך את הקוסמוס במלוא הדרו.

אנחנו מסיימים כאן את המסע הקוסמי שלנו, אך זכרו שהיקום הוא מקום לתגליות אינסופיות, שבו השאלות מובילות לתשובות, והתשובות מובילות לשאלות נוספות. בין אם אתם אסטרונומים מתחילים או סתם מישהו שמביט בשמי הלילה בפליאה, החלל מציע קסם נצחי שמאחד אותנו בחיפוש אחר ידע והבנה.

הכירו את נובאקיד!

אם נהניתם מהתוכן שלנו ואתם מעוניינים ללמוד עוד, תוכל לקרוא מאמרים נוספים שלנו באתר נובאקיד.

אם אתם רוצה לשפר את ההתפתחות הקוגניטיבית של ילדיכם לא רק בידע תרבותי כללי אלא גם בשפה האנגלית, עזרו לילדיכם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר.

היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובאקיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדיכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

חידון חלל לילדים

בדקו את הידע שלכם על נפלאות החלל עם חידון החלל המהנה והחינוכי הזה! ראו כמה שאלות אתם יכולים לענות נכון, ואל תשכחו לבדוק את התשובות שלכם בסוף.

מה שמו של הכוכב הקרוב ביותר אלינו?
איזה כוכב לכת נקרא לעתים קרובות "כוכב הלכת האדום"?
איך נקרא הגבול הרשמי בין האטמוספירה של כדור הארץ לחלל החיצון?
מה שמו של כוכב הלכת הגדול ביותר במערכת השמש שלנו?
איזה אסטרונאוט מפורסם היה האדם הראשון שדרך על הירח ב-1969?
מה זה כוכב נופל?
מהי תחנת החלל הבינלאומית (ISS)?
איזו תופעה שמימית מתרחשת כאשר כדור הארץ עובר דרך הפסולת שהותיר אחריו שביט?
מהו חור שחור?
ממה עשויות הטבעות סביב שבתאי בעיקר?
בדקו את התשובות
סקירת התשובות
Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בואו נדבר על כוכבי הלכת במערכת השמש, גרמי השמיים וההבדל בין שביטים לאסטרואידים.
כיצד להסביר לילד
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.