Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים | מדריך טיפול להורים
בריאות הילד
Star icon
28.09.2023
Time icon 7 min
Comment icon 0 הערות

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים | מדריך טיפול להורים

תוכן העניינים

הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים (ADHD) היא תופעה הפוגעת במיליוני ילדים ברחבי העולם, כולל בישראל. על פי הפסיכולוגית אניטה ג'אנצק רומנוטטסקה, ילדים עם הפרעות מסוג ADHD מתמודדים עם אתגרים בלמידה, בהתנהגות ובשמירה על מיקוד בפעילויות היומיומיות שלהם. יתר על כן, הפרעות אלו יכולות להשפיע באופן משמעותי על חיי המשפחה וחיי החברה של הילד. לכן, חשוב להבין ולטפל בנושא זה.

במאמר זה נעמיק בהבנת נושא הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. נסביר מהם הסימנים והתסמינים הנפוצים, ומתי להעלות חששות לגבי הפרעות כאלה. כמו כן, נדון באפשרויות טיפול שונות וכיצד הורים יכולים לסייע לילדיהם בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז.

אנו מבינים שהבנה ותמיכה מתמשכים הם מרכיבים מרכזיים בהתמודדות עם הפרעות אלו. ולכן אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו למסע הזה, כשאנחנו חוקרים דרכים לעזור לילדינו לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם ולהצליח בחיים, למרות האתגרים שהם עלולים להיתקל בהם בדרך.

הבנת הפרעות קשב וריכוז

הגדרה של הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז, המכונה לעתים קרובות הפרעת קשב וריכוז (ADHD) או הפרעת קשב (ADD), הי מצב נוירו-התפתחותי המשפיע על יכולתו של הילד להתמקד, לשלוט בדחפים ולנהל את תשומת הלב שלו בצורה מתאימה. הפרעות אלו יכולות להתבטא בדרכים שונות ועשויות להיות כרוכות בקשיים בשמירה על קשב, היפראקטיביות או התנהגות אימפולסיבית.

סוגים שונים של הפרעות קשב וריכוז

ADHD: הפרעת קשב וריכוז הנפוצה ביותר. הפרעה זו בדרך כלל מסווגת לשלושה תת-סוגים:

        התנהגות לא קשובה בעיקרה: מאופיינת בקשיים בשמירה על קשב, ביצוע משימות וארגון.

        התנהגות היפראקטיבית-אימפולסיבית בעיקרה: מסומנת על ידי היפראקטיביות והתנהגות אימפולסיבית ללא קשיי קשב משמעותיים.

        התנהגות משולבת: כוללת שילוב של חוסר תשומת לב, היפראקטיביות ואימפולסיביות.

ADD: מופיע לעתים קרובות לסירוגין עם ADHD, אך עשוי להתייחס למקרים שבהם ההיפראקטיביות פחות בולטת, והאתגר העיקרי הוא חוסר תשומת לב.

שכיחות ודמוגרפיה

הבנת השכיחות והדמוגרפיה של הפרעות קשב וריכוז חיונית להכרה בהיקף הנושא. הפרעות אלו שכיחות הרבה יותר ממה שניתן לחשוב:

  •       שכיחות עולמית: הפרעות קשב וריכוז מוכרות בכל רחבי העולם, ומשפיעות על ילדים בתרבויות מגוונות.
  •       הבדלים בין המינים: הפרעת קשב וריכוז ADHD מאובחנת לעתים קרובות יותר אצל בנים מאשר בנות, אך היא עלולה להשפיע על ילדים מכל המינים. עם זאת, בנות עשויות להיות בסבירות גבוהה יותר להופיע עם תת-הסוג הבלתי קשוב בעיקר ADD, מה שעלול להוביל לתת-אבחון.
  •       גיל ההתפרצות: התסמינים המרכזיים של הפרעות קשב וריכוז הופכים לרוב לבולטים יותר בילדות המוקדמת, והאבחון מתרחש בדרך כלל במהלך שנות בית הספר היסודי.
  •       השפעה ארוכת טווח: הפרעות אלו יכולות להימשך עד גיל ההתבגרות המאוחרת והבגרות, ולהשפיע על חייו האקדמיים, המקצועיים והחברתיים של אדם אם הוא לא מטופל כראוי.

הבנת האופי והשכיחות של הפרעות אלו היא הצעד הראשון במתן תמיכה והתערבויות מתאימות לילדים שנפגעו.

גורמים להפרעות קשב וריכוז

גורמים גנטיים

להפרעות קשב וריכוז יש לרוב מרכיב גנטי. ילדים עם היסטוריה משפחתית של ADHD או מצבים קשורים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעות אלו. מחקרים גנטיים זיהו גנים ספציפיים הקשורים לוויסות קשב ואימפולסיביות.

גורמים סביבתיים

גם גורמים סביבתיים יכולים לתרום להתפתחות הפרעות קשב וריכוז. אלה עשויים לכלול:

  •       גורמים טרום לידתיים: חשיפה לחומרים כמו טבק או אלכוהול במהלך ההריון, או לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך עלולים להגביר את הסיכון להפרעות אלו.
  •       חוויות בילדות מוקדמת: חוויות ילדות שליליות, כגון חשיפה לטראומה או הזנחה, יכולות גם הן להשפיע על התפתחות המוח ולהגביר את הסבירות לקשיי קשב וריכוז.

אסטרטגיות הורות

התמודדות עם הפרעת קשב וריכוז של ילד

הורות לילד עם הפרעת קשב וריכוז יכולה להיות מאתגרת, אבל זו גם הזדמנות לצמיחה ותמיכה. להלן 4 שיטות בסיסיות שימושיות שיכולות ביחד לעזור להורים להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז ADHD או ADD אצל הילד :

  1. חינוך: למדו ככל שתוכל על ההפרעה הספציפית של ילדכם. הבנת המצב היא הצעד הראשון לקראת ניהול יעיל.
  1. סבלנות ואמפתיה: היו סבלניים כלפי ילדכם והזדהו עם ההתמודדויות שלו. לא תמיד יש להם שליטה על ההתנהגות שלהם.
  1. עקביות: שמרו על שגרת היום וביצוע פעולות עקביות כדי לספק מבנה ויציבות לילדכם.
  1. תקשורת אפקטיבית ומשמעת:

        תקשורת ברורה – השתמשו בשפה ברורה ותמציתית בעת מתן הוראות או דיון בציפיות מהילד. ודאו שילדכם מבין מה מצופה ממנו.

        חיזוק חיובי – עודדו ותגמלו התנהגויות חיוביות. שבחים ותגמולים יכולים להניע ילדים עם הפרעות קשב וריכוז.

        הגבלת זמן מסך – זמן מסך מוגזם עלול להחמיר בעיות קשב. הגדירו מגבלות סבירות על השימוש במסכים ועודדו פעילויות חלופיות.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

שילוב פעילות רב-חושית כדי לעודד את ריכוז הילדים:

  •       הראו לילד עם ADHD את הערך של ביצוע רשימת מטלות ציורית (למשל, בעת הכנת שולחן לשיעור או אריזת התיק לבית הספר)
  •       עזרו ליצור אסוציאציות חושיות, למשל באמצעות ריח התה שנרקח לפני הכנת שיעורי הבית.
  •       בנו ביחד עם ילדכם תנאי למידה מיטביים הלוקחים בחשבון צרכים מוטוריים וגירוי חושי עמוק. למשל, כיסא עם כרית נוחה, צעצועים מרוכזים או קשקושים בהישג יד, מכשיר לעיסוי לרגליים שניתן להשתמש בו כדי לגרות את עצמך בזמן הקריאה וכו'.
  •       חפשו דרכים לרכוש ידע ביחד. למשל, במהלך טיול במוזיאון, ספרייה, חיפוש מידע באינטרנט, שיחות וכדומה. התמקדו באיסוף ועיבוד ידע חדש. כל טכניקה שמפעילה כמה חושים בו זמנית תעזור כאן. למשל, חרוזים על מה לארוז או מפות חשיבה כדרך יוצאת דופן לרשום הערות.

המלצות נוספות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

הפסיכולוגית אניטה ג'אנצק רומנוטטסקה ממליצה גם להיעזר ב:

  •       משחקי נשימה בהם הילד שואף דרך האף ונושף דרך הפה. אם כי יש לזכור שאם אתם תוהים כיצד להרגיע ילד עם הפרעות קשב וריכוז, אינכם יכולים לסמוך רק על שאיפה ונשיפה. הפכו את זה למשחק פיצה. הילד מושיט את ידו ושואף דרך האף כאילו רצה להריח את הפיצה, ונושף דרך פיו כאילו הוא רוצה לקרר אותה. אפשרות נוספת היא להרחיב את משחק הנשימה כך שיכלול אלמנט תנועתי, למשל. ארגון תחרות לראות מי יכול לפוצץ נוצה עוד יותר או להכות כדור צמר גפן לתוך השער, כמובן בנשיפה דרך הפה כמקור הפיצוץ.
  •       משחקים מרגיעים המבוססים על מתח והרפיית שרירים לסירוגין. ילדים עם ADHD להוטים מאוד לעסוק במשחקים אלה וללמוד אותם במהירות כאסטרטגיה להפחתת מתח. אז נוכל להגיע שוב להשראה קולינרית, הפעם מפסטה, ולהציע לשחק ספגטי. המשימה של הילד תהיה תחילה למתוח את כל השרירים כך שיהיו נוקשים כמו ספגטי לפני הבישול, ולאחר מכן להרפות אותם ולהניע את הגוף בחופשיות כאילו הפך לספגטי לאחר הבישול. ניתן לחזור על שלבים אלו מספר פעמים.
  •       משחקים בטבע, גם משחקים חופשיים, חסרי דאגות, שאינם נשלטים על ידי מבוגרים, וגם משחקים התומכים בנוסף בפונקציות שונות, כמו תכנון, זיכרון וגמישות. לדוגמה, ניהול חוות צמחים על ידי הילד.
  •       משחקים יצירתיים המאפשרים לילד להתמקד ביצירה, משחק ויציאה מחוץ לקופסה יכולים להוות הזדמנות לא רק להתחדש וללמוד, אלא גם להפעיל מיומנויות בית ספר. עם משחקים כאלה צריך גם לתכנן משהו, גם להתמקד, וגם ליישם את התוכנית צעד אחר צעד ולנהל את הזמן שלך בעצמך. במילים אחרות, עשו כל מה שעשוי להוות אתגר לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, בצורה של משחק והזדמנות להירגע ולפתח את היכולות שלהם.

יצירת סביבה ביתית תומכת

  •       שטח מאורגן: שמרו על הבית שלכם מאורגן ונקי מבלגן. צמצמו למינימום הסחות דעת באזורי הלימודים והמשחק של ילדכם.
  •       אורח חיים בריא: קדמו אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת ושינה מספקת. גורמים אלו יכולים להשפיע לטובה על הקשב והריכוז אצל הילד.
  •       תקשורת פתוחה: שמרו על קווי תקשורת פתוחים עם מורים, מטפלים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. שיתוף פעולה עם אנשים אלו חיוני להצלחת ילדכם.
  •       טיפול עצמי: אל תשכחו לדאוג גם לעצמכם. הורות לילד עם בעיות קשב וריכוז יכולה להיות מתישה, אז הקפידו לחפש תמיכה ולקחת הפסקות בעת הצורך.

הורות לילד עם הפרעות קשב וריכוז דורשת סבלנות, הבנה וגישה יזומה. על ידי יישום אסטרטגיות אלה וחיפוש הדרכה מקצועית בעת הצורך, ההורים יכולים לספק תמיכה רבת ערך כדי לעזור לילדיהם לשגשג למרות האתגרים העומדים בפניהם.

הבחירה בשמירה על אורח חיים בריא יכולה לתרום באופן משמעותי לשיפור הקשב והריכוז של ילדכם. ההתאמות הפשוטות הללו בתזונה, פעילות גופנית ושגרת שינה יכולות לעשות הבדל משמעותי בתפקוד היומיומי שלהם.

במאמרים הבאים נשתף איתכם כמה סיפורי הצלחה וחוויות מהחיים האמיתיים של ילדים ומשפחות שהתגברו על האתגרים שמציבים הפרעות קשב וריכוז.

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים הן מצבים מורכבים שיכולים להיות בעלי השפעה עמוקה על חיי הילד ומשפחתו. עם זאת, עם הכרה מוקדמת, התערבויות אפקטיביות ותמיכה בלתי מעורערת מהורים, מורים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות, ילדים עם הפרעות אלו יכולים לשגשג ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלהם. על ידי טיפוח הבנה, אמפתיה ושיתוף פעולה, אנו יכולים להעצים את האנשים הצעירים המדהימים הללו להצליח בעולם מלא בהזדמנויות.

המלצה נוספת שיכולה לשפר משמעותית את ההערכה העצמית של הילד ולהפוך אותו ליותר קשוב ורגוע, עזרו לו ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות. היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובה קיד ורשמו אותו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

צפו בתכניות ושיטות לימוד אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.