Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
מגוון פעילויות לטו בשבט לילדים - החל מנטיעת עצים, חקר ולמידה ויצירת אומנות ועד לאכילת שבעת המינים לטו בשבט
משחקים ופעילויות עם הילד
Star icon
26.10.2023
Time icon 8 min
Comment icon 0 הערות

פעילויות לטו בשבט לילדים

תוכן העניינים

ט"ו בשבט, המכונה גם חג לאילנות או ראש השנה של העצים, הוא חג מיוחד החוגג את יופיו של הטבע והחיבור שלנו לסביבה. ביום ה-15 של חודש שבט בלוח השנה העברי (בדרך כלל הוא יוצא בסוף ינואר או תחילת פברואר), ט"ו בשבט הוא זמן מושלם לעסוק עם הילדים בפעילויות משמעותיות המחברות אותם לעולם הטבע.

בנוסף נגלה כאן מהם שבעת המינים של טו בשבט שמברכים עליהם בסדר טו בשבט.

במאמר זה נחקור מגוון פעילויות מהנות וחינוכיות שנועדו לסייע לילדים בכל הגילאים לחגוג את ט"ו בשבט תוך טיפוח הערכה עמוקה יותר לעצים, לאיכות הסביבה ולמסורת היהודית.

נטיעה – לשתול עץ

המשמעות של נטיעת עצים

אחת הפעילויות המסורתיות והמשמעותיות ביותר הקשורות בט"ו בשבט היא נטיעת עצים. פעילות זו לא רק מסמלת את המחויבות שלנו לניהול סביבתי אלא גם משמשת כדרך מוחשית לתרום לרווחת כדור הארץ. נטיעת עץ עם ילדים יכולה להיות חוויה מעשירה שמשרה תחושת אחריות על הסביבה כבר מגיל צעיר.

איך שותלים עצים

שתילת עץ עם ילדים יכולה להיות חוויה בלתי נשכחת ומלמדת.

להלן מדריך שלב אחר שלב:

  1.     בחרו את העץ הנכון: בהתאם למיקום ולמרחב הפרטי שלכם, בחרו זן עצים המתאים לנטיעה. קחו בחשבון גורמים כמו סוג קרקע ואקלים במיקום שבו מיועד להישתל העץ.
  1.     אספו אספקה: תצטרכו להשיג שתיל של עץ צעיר, את חפירה, כפפות גינון, דשן ומים.
  1.     בחרו מיקום: מצאו את המקום מתאים ביותר בחצר שלכם או בפארק סמוך. ודאו שהוא יקבל מספיק אור שמש ויש בו אדמה מנקזת היטב.
  1.     חפרו בור: בעזרת ילדיכם, חפרו בור מספיק עמוק ורחב כדי להכיל את שורשי העץ מבלי לכופף או לדחוס אותם.
  1.     שתלו את העץ: הסירו בעדינות את העץ מהמיכל שלו והניחו אותו בתוך הבור, וודאו שהוא ממוקם באותו עומק כמו שהיה במיכל. מלאו את הבור באדמה, והדקו אותו כדי להסיר את כיסי האוויר.
  1.     הוסף דשן: מפזרים שכבה נדיבה של קומפוסט או מאלץ' סביב בסיס העץ כדי לעזור לשמור על הלחות ולספק לו חומרים מזינים.
  1.     השקו ביסודיות: תנו לעץ שנשתל זה עתה השקיה טובה. המשיכו להשקות אותו באופן קבוע, במיוחד במהלך השנה הראשונה שלו.
  1.     טיפול ותחזוקה: למדו את הילדים על חשיבות הטיפול בעץ, כולל השקיה סדירה והגנה עליו מפני מזיקים.

פעילות זו לא רק מחברת ילדים לטבע אלא גם משאירה רושם מתמשך כשהם צופים בעץ שלהם גדל ופורח עם השנים.

פעילויות חקר ולמידה בטבע

הקונספט של פעילות בטבע בסגנון ט"ו בשבט

ט"ו בשבט הוא זמן מושלם לחקור את העולם שבחוץ ולהעריך את נפלאות הטבע. ארגון פעילות מחקר בטבע הוא דרך יצירתית להעסיק את ילדים ולעניין אותם בסביבתם, כל זאת תוך כדי למידת משמעויות החג.

פריטים שיש לכלול בפעילות חקר בטבע

הנה כמה פריטים שכדאי לאסוף ולחקור בפעילות חקר הטבע שלכם בט"ו בשבט:

  1.     עלים: עודדו את הילדים למצוא עלים מעצים שונים ולזהות אותם לפי צורתם, גודלם וצבעם.
  1.     אצטרובלים: אצטרובלים קשורים לעתים קרובות לעצים ירוקי עד. אתגרו את הילדים למצוא אצטרובלים בשלבי התפתחות שונים.
  1.     נוצות ציפורים: אם אתם נמצאים ליד אזור ידידותי לציפורים, חפשו נוצות שנפלו ממינים מקומיים של ציפורים. דונו בחשיבותן של ציפורים במערכת האקולוגית.
  1.     עקבות של בעלי חיים: אם אתם נמצאים באזור עם אדמה רכה, חפשו עקבות של בעלי חיים ונסו לזהות את החיות שהשאירו אותם.
  1.     אגוזים: חפשו אגוזים או זרעים שנשרו מעצים. דונו בתפקידם במחזור החיים של עצים.

ארגון פעילות חקר בטבע

  1.     צרו רשימת משימות: הכינו רשימת משימות עם הפריטים שיש למצוא בטבע. אתם יכולים לספק רשימה מודפסת או לצייר תמונות עבור הילדים הצעירים יותר.
  1.     בטיחות בראש: לפני היציאה לדרך, הזכירו לילדים את כללי הבטיחות, כמו להישאר ביחד ולא להתרחק יותר מדי מהקבוצה.
  1.     חקרו ביחד: חקרו את האזור המיועד כקבוצה, עודדו את הילדים לחפש את הפריטים ברשימת הבדיקה.
  1.     דיון ולמידה: התעכבו במהלך הפעילות כדי לדון בפריטים שנמצאו, במשמעותם ובקשר שלהם לט"ו בשבט.
  1.     אספו ושתפו: בקשו מהילדים לאסוף את הממצאים שלהם ולחלוק את התגליות שלהם זה עם זה.

פעילות מחקר בטבע בסגנון ט"ו בשבט לא רק מחברת את הילדים עם הסביבה אלא גם מלמדת אותם להתבונן ולהעריך את עולם הטבע הסובב אותם. זו הזדמנות מצוינת לטפח סקרנות ותחושת עניין בקרב הילדים.

אומנות ויצירה

הרוח היצירתית של ט"ו בשבט

העיסוק בפעילויות אומנות ויצירה הקשורות לט"ו בשבט מאפשר לילדים לבטא את היצירתיות שלהם תוך חיבור לנושאי החג. ניתן להתאים פעילויות אלו לקבוצות גיל ורמות מיומנות שונות.

רעיונות ליצירה לט"ו בשבט

הנה כמה רעיונות מעניינים ליצירה בנושא ט"ו בשבט:

  1.     יצירות אמנות בהשראת עצים: ספקו לילדים ציוד אמנות כמו צבעים, עפרונות צבעוניים וטושים. עודדו אותם ליצור יצירות אמנות בנושא עצים, שיכולות לכלול עצים צבעוניים פורחים או עצים עונתיים.
  1.     כתר עלים: אספו עלים שנפלו ועזרו לילדים להכין כתר עלים על ידי הצמדת עלים לרצועת נייר בנייה או לרצועת ראש. הם יכולים לקשט את העלים עם צבע או טושים.
  1.     אדניות ממוחזרות: למדו את הילדים על מיחזור על ידי הכנת אדניות מחומרים ממוחזרים כמו בקבוקי פלסטיק או קופסאות פח. קשטו את האדניות ולאחר מכן השתמשו בהן לשתילת זרעים או צמחים קטנים.
  1.     קולאז'ים בטבע: קחו את הילדים לטיול בטבע כדי לאסוף פריטים קטנים ומעניינים כמו זרדים, בלוטים ואצטרובלים. בחזרה הביתה, הם יכולים להשתמש בפריטים אלה כדי ליצור קולאז'ים יפים בטבע על קרטון או נייר.
  1.     מאכלים לציפורים: הכינו מאכילי ציפורים פשוטים באמצעות אצטרובלים. מורחים חמאת בוטנים או ירקות חתוכים על האצטרובל, ואז מגלגלים אותו בזרעי מאכל לציפורים. תלו את האוכל בחוץ, וצפו איך ציפורים באות ליהנות מפינוק.
  1.     מוביילים בנושא עצים: צרו מוביילים בנושא עצים על ידי חיתוך צורות עצים מקרטון או קצף מלאכה. קשטו את העצים בעלים, ציפורים ואלמנטים טבעיים אחרים. תלו אותם בחוט כדי ליצור נייד.

פעילויות יצירה אלו לא רק חוגגות את ט"ו בשבט אלא גם מאפשרות לילדים לחקור את כישרונותיהם האמנותיים תוך חיבור לטבע ולמסורות היהודיות.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

הטעמים של ט"ו בשבט- חג לאילנות

סוגי הפירות של ט"ו בשבט

טעימת מגוון פירות היא עוד דרך מענגת לחגוג את ט"ו בשבט עם הילדים. ט"ו בשבט מכונה לעתים קרובות "יום ההולדת של העצים", ולפירות יש תפקיד מרכזי בחגיגת החג, המסמלים את השפע של ארץ ישראל.

איך מארגנים מבחן טעמים בסגנון ט"ו בשבט?

  1.     בחרו את הפירות למבחן: בחרו מגוון של פירות העונה הזמינים. כללו גם פירות מוכרים וגם פירות אקזוטיים כדי לעורר את סקרנותם של הילדים לגבי טעמים ומרקמים שונים. שקלו אפשרויות כמו תפוחים, אגסים, תאנים, תמרים, ענבים, קיווי ותפוזים.
  1.     הכינו את הפירות: שטפו וחתכו את הפירות לחתיכות בגודל ביס. סדרו אותם בצורה מושכת על מגש או צלחות אישיות. אתם יכולים גם ליצור שיפוד פירות לתוספת כיף.
  1.     הפעילו את החושים: לפני הטעימה, עודדו את הילדים להשתמש בחושים שלהם. בקשו מהם להתבונן בצבעים, במרקמים ובריחות של כל פרי. דונו כיצד הפירות הללו קשורים לחג.
  1.     טעימות ודיון: אפשרו לילדים לטעום כל פרי ולחלוק את מחשבותיהם. עודדו אותם לתאר את הטעמים, המתיקות וכל תחושות אחרות שהם חווים. דונו בסמליות של הפירות ובקשר שלהם לט"ו בשבט.
  1.     דרגו את הפירות: כדי להפוך את המשחק ליותר אינטראקטיבי, ספקו כרטיסי דירוג או מדבקות. הילדים יכולים לדרג כל פרי לפי טעם, מרקם והעדפה כללית.
  1.     המרכיב החינוכי: נצלו את ההזדמנות כדי להסביר את משמעות הפירות בט"ו בשבט. דונו כיצד החג מציין את "יום ההולדת" של העצים ובחשיבות המודעות החקלאית והסביבתית.
  1.     סלט פירות ביתי: לאחר מבחן הטעם, תנו לילדים ליצור סלט פירות משלהם באמצעות הפירות האהובים עליהם מהמבחר. פעילות מעשית זו מחזקת את הרעיון של ליהנות משפע הטבע.

מבחן הטעם של ט"ו בשבט לא רק מציג לילדים מגוון פירות אלא גם מלמד אותם על הקשרים התרבותיים והסביבתיים העשירים הקשורים לחג. זוהי הרפתקה חושית המעודדת חקר והערכה של מתנות הטבע.

שעת סיפור וחינוך

למידה על ט"ו בשבט באמצעות סיפורים

לספר סיפור לילדים זו דרך רבת עוצמה למשוך את הילדים ולהקנות להם שיעורים חשובים על ט"ו בשבט, הגנת הסביבה וערכי היהדות. ישנם ספרים וסיפורים רבים המתאימים לכל גיל שיכולים לסייע בהעברת מסרים אלה ביעילות.

דיון ופעילויות קריאה

לאחר קריאת הסיפור, כדאי לערב את הילדים בדיונים ופעילויות הקשורות לסיפורים:

  1.     שאלות רפלקטיביות: שאלו שאלות פתוחות על הנושאים, הדמויות והשיעורים שנלמדו בסיפור. עודדו את הילדים לשתף את המחשבות והרגשות שלהם.
  1.     ביטוי אמנותי: הזמינו את הילדים ליצור יצירות אמנות בהשראת הסיפור. הם יכולים לצייר את הסצנות האהובות עליהם או לעצב כריכות ספרים משלהם.
  1.     לשחק את הסיפור: עבור ילדים צעירים יותר, נסו לשחק סצנות מפתח מהסיפור באמצעות אביזרים או תלבושות. זה משפר את ההבנה וגורם לסיפור להתעורר לחיים.
  1.     כתיבה והגיה: עודדו ילדים גדולים יותר לכתוב ערכים ביומן או מאמרים המשקפים את השיעורים המוסריים של הסיפור וכיצד הם מתייחסים לחייהם שלהם.
  1.     שתילת זרעים: חברו את נושאי הסיפור לפעולה סביבתית על ידי שתילת זרעים או שתילים. דונו כיצד הטיפול בצמחים הללו משקף את הערכים הנלמדים מהסיפור.

פעילויות סיפור וחינוך לא רק חוגגות את המסורת הספרותית של ט"ו בשבט אלא גם עוזרות לילדים להפנים את המסרים והערכים של החג הקשורים לטבע, אחריות ונתינה.

משחקי חוץ

חיבור לטבע דרך משחק

משחקי חוץ מספקים הזדמנות לילדים להתחבר לטבע תוך הנאה ופעילות אקטיבית. משחקים אלו ניתנים להתאמה לקבוצות גיל ומסגרות שונות, מה שהופך אותם לאידיאליים לחגיגת ט"ו בשבט.

משחקי חוץ בט"ו בשבט

הנה כמה משחקי חוץ בנושא ט"ו בשבט שכדאי לקחת בחשבון:

  1.     תג עץ: וריאציה של המשחק הקלאסי של תג, שבו ילד אחד משחק בתור "העץ" ואחרים מנסים לתייג את העץ כדי לשחרר אותו. משחק זה מלמד ילדים על חשיבות העצים ותפקידם בסביבה.
  1.     בינגו טבע: צרו כרטיסי בינגו עם תמונות של פריטים הנפוצים בטבע, כגון עלים, סלעים וציפורים. ילדים יכולים לסמן את הפריטים כשהם מזהים אותם במהלך טיול בטבע.
  1.     קפיצה על ערמות עלים: אספו עלים שנשרו לערמה גדולה. תנו לילדים לקפוץ בתורות לערמת העלים, כדי לחקות את התהליך הטבעי של נפילת עלים מעצים.
  1.     זיהוי עצים: צאו לטיול בטבע ולמדו את הילדים לזהות מיני עצים שונים לפי העלים, הקליפה והמראה הכללי שלהם. שקלו תחרות ידידותית כדי לראות מי יכול לזהות הכי הרבה עצים בצורה נכונה.
  1.     אמנות עלים וזרדים: אספו עלים שנשרו, זרדים וחומרים טבעיים אחרים, ואתגרו את הילדים ליצור יצירות אמנות תוך שימוש בחומרים אלו בלבד. פעילות זו מטפחת יצירתיות והערכה עמוקה יותר לעולם הטבע.
  1.     מרוץ שליחים בטבע: ארגנו מרוץ שליחים שבו הילדים צריכים להשלים משימות הקשורות לטבע, כמו איסוף עלים ספציפיים או סידור מקלות לאיית מילה הקשורה לט"ו בשבט.

לפני שתתעסקו במשחקי חוץ אלו, הזכירו לילדים את החשיבות של כיבוד הטבע ללא השארת עקבות. להדגיש את תפקידם של העצים והסביבה בחיינו, ולקשר את המשחקים למסר של ט"ו בשבט על שמירה על איכות הסביבה.

מעורבות בקהילה

חיזוק תחושת הקהילה

ט"ו בשבט הוא לא רק זמן להתבוננות ולחגיגה פרטנית אלא גם הזדמנות לחזק את תחושת הקהילה והאחריות המשותפת על הסביבה. שיתוף הילדים בפעילויות קהילתיות הקשורות לט"ו בשבט יכול להיות חוויה מתגמלת.

אירועי ט"ו בשבט קהילתיים

שקלו להשתתף או לארגן את הפעילויות הקהילתיות הבאות:

  1.     טקסי נטיעת עצים: הצטרפו או ארגנו טקסי נטיעת עצים בפארקים מקומיים או בשטחים ירוקים. אירועים אלו מסמלים את המחויבות לשימור הסביבה ואת המשך המסורת היהודית.
  1.     ניקיון בפארקים: ארגנו אירועי ניקיון קהילתיים שבהם משפחות וילדים יכולים להתאסף כדי לנקות פארקים מקומיים ואזורי טבע. פעילות מעשית זו משרה תחושת אחריות לשמירה על סביבות נקיות ובריאות.
  1.     סדנאות חינוכיות: שתפו פעולה עם ארגוני סביבה מקומיים או מחנכים כדי להציע סדנאות בנושאים כמו טיפול בעצים או גינון בר קיימא. סדנאות אלו יכולות להיות גם חינוכיות ומהנות לילדים.
  1.     תערוכות אמנות: עודדו את הילדים ליצור אמנות בנושא ט"ו בשבט, אותה ניתן להציג בגלריות מקומיות, מרכזים קהילתיים או בתי ספר. הדבר מקדם ביטוי אמנותי ותחושת גאווה בתרומה לקהילה.
  1.     תנועות מזון: ארגנו תנועות מזון כדי לתמוך בארגוני צדקה מקומיים. למדו את הילדים על המושג "צדקה" וכיצד הוא מתחבר למסר של ט"ו בשבט של דאגה לזולת ולסביבה.
  1.     סדר קהילתי: שקלו לארגן סדר ט"ו בשבט, ארוחה מיוחדת הכוללת מגוון פירות, אגוזים ומאכלים סמליים – שבעת המינים של טו בשבט. עודדו משפחות להשתתף ולשתף בחגיגה.

מעורבות קהילתית לא רק מחזקת את תחושת השייכות אלא גם מחזקת את ערכי ט"ו בשבט, תוך שימת דגש על הקשר בין כל היצורים החיים והחשיבות של נקיטת פעולה קולקטיבית לשמירה על הסביבה.

לסיכום

ט"ו בשבט מאפשר הזדמנות נפלאה להעסיק ילדים בפעילויות של טבע וסביבה. הנושא מטפח את הקשר שלהם לטבע, מלמד אותם שיעורים חשובים בנושא אחריות וניהול משימות. החל מנטיעת עצים, אומנות ומלאכה, שעת סיפור וחינוך, מבחני טעם וריח ועד משחקי חוץ ועידוד מעורבות בקהילה, סדר טו בשבת שבעת המינים, יש אינספור דרכים להפוך את ט"ו בשבט לחוויה בלתי נשכחת ומשמעותית עבור ילדים בכל קבוצות הגילאים.

על ידי הקניית תחושת סקרנות והערכה לעולם הטבע, נוכל לעזור לדורות הבאים להפוך לאוהבי הטבע המופלא בארץ ישראל.

רוצים ללמוד עוד על טו בשבט וכל החגים של העם היהודי גם באנגלית? עזרו להם ללמוד אנגלית מדוברת וכתובה בהצטיינות באינטרנט – מהבית ומכל מקום אחר. היכנסו ל: בית ספר ללימוד אנגלית לילדים של נובה קיד והירשמו לאחד הקורסים ללימוד אנגלית אונליין לילדים.

רשמו את ילדכם לאחד משיעורי אנגלית לילדים וצרו קשר עם אחד מאנשי הצוות שלנו עוד היום!

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
משחקים ופעילויות עם הילד
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.