Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
מדוע חשוב לילדים ללמוד שפה שניה בגיל צעיר?
חינוך הילד
Star icon
10.05.2022
Time icon 5 min
Comment icon 0 הערות

מדוע חשוב לילדים ללמוד שפה שניה בגיל צעיר?

תוכן העניינים

דיבור והבנה של יותר משפה אחת יכולים לפתוח עולם של הזדמנוית  בפני מי שרוכשים שפה שניה.  החל ממתן פרספקטיבה רחבה יותר על העולם ותרבויותיו השונות, ועד הזדמנויות רבות להשתלבות בחברה או בעבודה. לכן מאוד כדאי לכם, כהורים לחשוב על ילדכם ועל יכולותו לרכוש שפה נוספת בגיל צעיר, ולרכוש עבורו שיעורי אנגלית אונליין. כדי לחזק את עמדתכם, בודאי תשמחו לשמוע כי מספר מרשים של מחקרים נוירופסיכולוגיים הוקדשו לדו-לשוניות. רבים מהם מדגישים את 'התועלת המעשית' של דו-לשוניות, ומקשרים אותה לגמישות אינטלקטואלית, לשיפור אוריינות, להגברת היצירתיות, ועוד. ובאשר למיתוסים השונים הקשורים ללימוד שפה שניה, כגון הבילבול שנוצר אצל ילדים אלו התבררו כחסרי כל שחר. מדוע חשוב אם כן שילדכם יתחיל ללמוד אנגלית בגיל צעיר, ואיך תוכלו לסייע לו בכך?

ילדים דו לשוניים ויתרונות קוגניטיביים

במחקר שפורסם בינואר 2021 בכתב העת Scientific Reports ונעשה על 127 מבוגרים, זוהו שני יתרונות קוגניטיביים עבור דו-לשוניים מוקדמים (כלומר אלו שלמדו שתי שפות בילדותם). הראשון הוא היכולת שלהם להבחין בשינויים חזותיים בקצב מהיר יותר מאלה שלמדו שפה שנייה בשלב מאוחר יותר בחיים. לדו-לשוניים בשלב המוקדם היתה יותר שליטה על יכולתם להעביר את תשומת הלב שלהם מתמונה אחת לאחרת, דבר זה עשוי לנבוע מתרגול של "מעבר" מהיר בין שתי שפות.

אבל היתרונות אינם מסתיימים כאן ומומחים מדברים על יתרונות נוספים הנובעים מגידולם של ילדים דו-לשוניים. מחקרים על ילדים דו-לשוניים צעירים מצאו שילדים אלו נוטים להבין טוב יותר את השקפותיהם, המחשבות, הרצונות והכוונות של אחרים בהשוואה לילדים חד-לשוניים. חלק מהחוזק הזה קשור למערכת שפה חזקה יותר, שיכולה לזהות בקלות רבה יותר תכונות מסוימות של תקשורת כמו קצב הדיבור וטון הקול. ההשערה היא שחוויה התפתחותית זו שונה אצל ילדים חד לשוניים, והיא מאפשרת הבנה חזקה יותר של נקודת המבט של אחר, או את נפשו. אבל, לא מדובר באמפתיה בלבד, אלא גם בתחושת בטחון עצמי מחוזקת יותר הנובעת מהיכולת לקרוא ולהבין אחרים. שיעורי אנגלית לילדים מתחילים יכולים לחזק אם כן את בטחונם העצמי ולהקנות להם יתרונות קוגניטיביים משמעותיים.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

אפשרות להגביר את תפקוד המוח והגברת הבטחון העצמי

יתרון נוסף בהיות דו לשוני, הוא היכולת לפתח את מוחו של הילד. ילדים דו-לשוניים טובים יותר בתכנון, בפתרון בעיות, בריכוז ובריבוי משימות. ביתרונות הקוגניטיביים הללו ניתן להבחין בשלב די מוקדם. כך שתינוקות השקועים בסביבה דו-שפתית הוכיחו את תפקודם הניהולי המתקדם מגיל 7 חודשים בהשוואה לעמיתים חד-לשוניים, כפי שמצביע מחקר שפורסם ב-2009 ב-Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States.

היתרונות הללו עשויים להימשך גם בגיל מבוגר יותר, על ידי מניעת הפרעות מוחיות שמופיעות בדרך כלל באמצע שנות ה-60 של חייהם, כך שאנשים דו-לשוניים מסוגלים אפילו להדוף את הופעת דמנציה ואלצהיימר בארבע שנים נוספות בממוצע בהשוואה לאלו הדוברים שפה אחת בלבד. הסיבה לכך נובעת מעצם ידיעת יותר משפה אחת, אשר יכולה לתרום לשיפור העתודה הקוגניטיבית או ליכולת המוח לאלתר ולמצוא דרכים חלופיות לבצע עבודה ולמנוע נזק.

שיפור באוריינות אצל ילדים דו-לשוניים

לילדים דו לשוניים עשוי להיות גם יתרון בבית הספר, כולל עם אוריינות. מחקרים הראו שכאשר ילד לומד שפה שנייה הם מראים התקדמות מואצת בלימוד הקריאה בהשוואה לילדים חד לשוניים. גם הציונים האקדמיים שלהם בעתיד עשויים להיות גבוהים יותר. מחקרים שנעשו על סטודנטים הראו שלימוד שפה זרה במשך תקופה ארוכה הביאה להצלחה גבוהה במבחנים פסיכומטריים בעתיד.

בנוסף, לילדים דו-לשוניים יש גם בסיס חזק יותר לאיסוף שפות נוספות בהמשך הקו. זה יכול לתת להם יתרון גדול יותר כשהם מתחילים בקריירה המקצועית שלהם. שכן, יותר ויותר תעשיות מחפשות מועמדים הדוברים שפות רבות.

הגברת היצירתיות

הסתבר גם כי אנשים הדוברים שתי שפות מצליחים לרוב באמנויות. מחקרים הראו שילדים דו-לשוניים נוטים להבחין בדקויות וניואנסים שאינם מורגשים לחד-לשוניים. כאמור, עובדה זו באה לידי ביטוי  במיוחד בתחום המוזיקה, הנחשבת כשפה נוספת בפני עצמה.

היכולת להבחין בין צלילים ומנגינות, הפכה ילדים דו לשוניים למוכשרים במיוחד בתחום זה. ממצאים מרשימים ביותר בהקשר זה, הגיעו ממחקר של מדענים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, שבחן את התוצאות מול תלמידים סינים. כאשר ל-60 אחוז מהסטודנטים מסין שידעו שתי שפות היה יתרון גבוה יותר על פני עמיתיהם האמריקאיים, כאשר רק 14% מהאמריקאים החד-לשוניים יכולים לטעון את אותו הדבר.

מדוע חשוב ללמוד שפה נוספת מגיל ארבע

אנחנו בבית הספר לאנגלית המקוון נובהקיד מתחילים לעבוד עם ילדים מגיל 4. זהו הגיל הטוב ביותר עבור ילדים חד-לשוניים לאפשרות לימוד אנגלית עם מורה פרטי אונליין, במידה ואתם מעוניינים שילדכם יגדל להיות דו-לשוני. קחו בחשבון כי המחקרים מעריכים שילד דו-לשוני טבעי, כלומר ילד שגדל במשפחה דו-לשונית, קולט לערך כ-45 מיליון מילים מכל שפה בשלוש שנותיו הראשונות. היתרון החשוב בלימוד מקוון הוא שכאן מדובר בתקשורת פעילה באמצעות דיאלוג.

בגיל ארבע מסתבר שעדיין יש סיכוי שהשפה הראשונה שלו, אותה הוא מדבר בבית, לא תהפוך לשפה האקסקלוסיבית והדומיננטית יותר עבורו. ואילו לאחר גיל שבע, הסיכויים של הילד לדבר בשפה שנייה כמו דובר שפת אם יורדים משמעותית.

3.5/5

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.