Scrolltop arrow icon
Left arrow icon כל הקטגוריות
Close icon
חדשות
לימודי אנגלית
נובאקיד להורים
IL
IL flag icon
Mobile close icon
CTA background
הזמינו את שיעורי האנגלית הטובים ביותר עבור ילדך
נסו כעת בחינם
שתף
LinkedIn share icon
באיזה גיל להתחיל ללמוד אנגלית
חינוך הילד
Star icon
22.09.2022
Time icon 5 min
Comment icon 0 הערות

4 סיבות למה ילדים לומדים שפות מהר יותר מאשר מבוגרים

תוכן העניינים

האמונה הרווחת בקרב רבים היא שילדים לומדים שפות מהר יותר ממבוגרים. המדע והמחקר אכן תומכים באמונה זו, ומצדיקים אותה. זוהי גם הסיבה שלא מעט מומחים לשפות ממליצים על לימוד אנגלית מאפס לילדים בגיל צעיר מאוד.  עם זאת, נותרו לא מעט שאלות ללא מענה. לדוגמה, מדוע ילדים לומדים שפות מהר יותר? באיזו מהירות הם לומדים אותן? האם הם לומדים אותן מהר יותר בגלל הסביבה שלהם, הכימיה במוח שלהם, או שילוב כלשהו של שניהם? האם זה אפשרי למבוגרים ללמוד באותו אופן שבו ילדים לומדים? לצורך מענה על שאלות אלו בואו נסתכל על כמה מהגורמים המנסים לאפשר לנו לקבל התייחסות לשאלות מרתקות אלו.

היתרונות הסביבתיים שיש לילדים בעת לימוד שפות – היטמעות

לילדים יש יתרונות סביבתיים בלימוד שפה שאין לרוב המבוגרים. ילדים צעירים שנרשמים לקורסי לימוד אנגלית למתחילים לרוב אינם מקבלים הדרכה רשמית בשפה כמו מבוגרים וילדים גדולים יותר. הם לומדים על ידי היטמעות בסביבות רב לשוניות. כלומר, הם "סופגים" באופן פסיבי את השפה באמצעות מגע. אם וכאשר הם מקבלים הוראה רשמית, היר שלרוב זה באמצעות משחקים ושירים, ולא באמצעות צירוף פעלים ומבחנים. למעשה, גם מבוגרים לומדים הרבה יותר מהר בצורה שכזו, אך עלות ההטמעה בסביבה דוברת שפה זרה היא גבוהה בהרבה למבוגרים מאשר לילדים. לילדים אין למעשה אחריות בחיים, ולכן יש להם את הזמן והאנרגיה לבלות שעות בסביבות המאתגרות את כישורי התקשורת שלהם. לרוב המבוגרים אין את היתרון הזה.

האם את/ה הורה ורוצה לחלוק את החוויה שלך?
פנה אלינו כדי לספר את הסיפור שלך.

פחות עכבות

ילדים הם גם מועמדים טובים יותר ללימוד שפה באופן סוחף ומוטמע מכיוון שיש להם פחות עכבות. הרבה יותר קל ללמוד שפה אם אתה מרגיש בנוח לעשות טעויות ולהישמע טיפשי, מכשול שגורם לרוב המבוגרים לחרדות קיצוניות. כמו כן, רמת הכשירות בשפה נמוכה בהרבה אצל ילדים מאשר אצל מבוגרים. זוהי גם הסיבה איפוא שהם לא נשפטים כמו מבוגרים ולכן הם לא מקבלים, או נותנים לעצמם, פידבק שלילי רב כאשר הם עושים טעויות, בשבילם מדובר בחלק מתהליך הלימוד הכללי. הם גם לא נבדקים כמו ילד גדול יותר, אז יש פחות לחץ. תהליך הלמידה במקרה שלהם הוא חמוד וטבעי יותר. טעויות מתקבלות באהדה ובהומור על ידי הסביבה, וכל הצלחה זוכה לפידבק מאוד משמעותי ואפילו מעורר התלהבות.

רצון טהור לתקשר

כמבוגרים, אם תעברו למדינה זרה ואף אחד לא ידבר את השפה שלכם, תתחיל ללמוד במהירות את השפה החדשה כי יש לכם מוטיבציה לתקשר ולהתחבר עם אחרים. אבל מעטים הם המבוגרים המכניסים את עצמם למצב הזה ברצון. לעומת זאת, ילדים צעירים נחשפים לעתים קרובות לשפה במצב כזה, אבל בניגוד למבוגרים, הם לא צריכים לדון בינם לבין עצמם ביתרונות ההחלטה שלהם, ולתרץ אותה לעצמם. הם לרוב אפילו לא יודעים שהם לומדים שפה חדשה, או יודעים ומבינים איך היא עשויה לשרת אותם בהמשך החיים. הם פשוט חושבים, "ככה אני מדבר עם אבא" או "ככה אני מדבר עם חבר שלי לכיתה". הרצון הטהור לתקשר הוא שמניע את הלמידה במקרה שלהם, והוא מה שמרכיב את המוטיבציה המהירה שלהם ללמוד את השפה מהר, כאן ועכשיו.

היתרונות הקוגניטיביים שיש לילדים בעת לימוד שפות

יתרונות סביבתיים עשויים להיות חשובים, אבל קשה להכחיש את היתרון הקוגניטיבי שיש לילדים צעירים מאוד כאשר לומדים שפות חדשות. תינוקות וילדים צעירים מאוד יוצרים קשרים עצביים בקצב מהיר. ככל שהמוח מתפתח, הוא מתמחה יותר, ומחזק את המסלולים העצביים שבהם נעשה שימוש קבוע. זה דבר טוב כי זה הופך את המוח ליעיל יותר, אבל זה גם הופך את הלמידה של דברים חדשים למאתגרת יותר. זו הסיבה העיקרית לכך שלמי שלומד שפה בגיל צעיר מאוד רוכש גם מבטא של דובר שפת אם. בהמשך החיים, אותם קיצורי דרך עצביים שהמוח שלנו יצר כדי להגביר את היעילות מאלצים אותנו ליפול לאחור על הצלילים, או הפונטיקה, של שפות שאנחנו כבר מכירים, ולנסות לחקות אותם וזה לא תמיד עובד לנו.

בגלל הגמישות של המוח וההיווצרות העצבית המהירה, תינוקות וילדים צעירים מסוגלים ללמוד שפות בקצב מהיר יותר. לפעמים מכונה תקופה זו בחיי הילדים על ידי החוקרים כ"תקופה הקריטית". התיאוריה היא שאם ילד לא לומד שום שפה, כולל שפות לא מילוליות, במהלך פרק הזמן הזה, ייתכן שהוא לעולם לא יוכל ללמוד שום שפה, כי הבסיס העצבי הדרוש לכך נפגע לצמיתות. כמובן שאנחנו לא יכולים לדעת אם זוהי אכן התשובה הנכונה לשאלה זו מהטעם הפשוט שכל בדיקה או ניסוי מעין אלו יהין לא אנושיים בעליל.

קשה לנו גם לדעת עד כמה חשובים הגורמים הללו כאשר שופטים את המהירות של לימוד שפת ילדים מול מהירות לימוד השפה למבוגרים. אבל לא משנה מה הגורם העיקרי, מה שברור הוא שיש כל כך הרבה יתרונות ללימוד שפות בילדות, שחבל לא לנצל את השנים הקריטיות הללו.

יתרון נוסף שיש לנצל הוא עידן המסכים, בימינו כשילדים יושבים שעות מול המסך לימוד אנגלית אונליין לילדי הגן הופך למתבקש ממש. הילדים חשים בנוח בסביבה הטכנולוגית הזו ואנו כמבוגרים רק יכולים לנצל עובדה זו ולהקנות להם את השפה!

Rate this post

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך גם
בחר שפה
Down arrow icon
Russia Global English Czech Republic Italy Portugal Brazil Romania Japan South Korea Spain Chile Argentina Slovakia Turkey Poland Israel Greece Malaysia Indonesia Hungary France Germany Global العربية Norway India India-en Netherlands Sweden Denmark Finland
Cookie icon
אנו משתמשים בעוגיות בכדי שיהיה לכם נוח יותר להשתמש באתר שלנו. על ידי שימוש באתר הינך מסכימ/ה לשמור קבצי עוגיות בדפדפן.